Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MADKOS
MEDLEM

Sälja del av tillgång

Hej!
Hur gör jag när jag säljer en del av en anläggningstillgång? I det här fallet gäller det en lastbil vi sålt men behållit aggregat och lift. 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @MADKOS 

 

Tack för att du kontaktar oss och välkommen som ny forummedlem. 

 

Så här kan du registrera en delvis försäljning av en anläggningstillgång i Visma eEkonomi: 
Välj Bokföring - Anläggningstillgångar - Gå in på den aktuella anläggningstillgången - Redigera - Klicka på Åtgärder och välj Gör nedskrivning.
 

Genom att göra en nedskrivning som motsvarar delförsäljningen justeras det kvarvarande värdet, vilket påverkar framtida avskrivningar så att de stämmer överens med det nya värdet.

 

När du registrerar en nedskrivning påverkas även Avskrivningsunderlag, Avskrivningsbart belopp och Redovisat värde. Programmet beräknar också om och justerar storleken på framtida avskrivningar.
 

Läs mer i hjälpavsnittet Åtgärder för anläggningstillgångar under punkten Gör nedskrivning. 

Observera att verifikationen som skapas vid nedskrivningen måste granskas och justeras av er för att motsvara försäljningen. Det är också viktigt att ni själva håller koll på framtida försäljningar, eftersom programmet inte har en specifik funktion för detta.
 

Lycka till och må gott. 

/Tinna

Tack för hjälpen!