Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Säljkonton vid försäljning av anläggningstillgång

Hej,

Jag har följt instruktionerna enligt  Bokföra försäljning av anläggningstillgång  (Kontantmetoden).

Jag är lite konfunderad över hur jag ska välja säljkonton (i erat exempel nedan 3690 & 3051).

Jag har ett konto som jag normalt använder vid registrering av inbetalning för försäljning av inventarier. (3991 - Momspliktig försäljning av inventarier). 

Kan jag använda samma konto (3991) eller måste det vara ett annat konto när jag registrerar försäljningen i tillgångslistan? 

Copy b-accounting-inventory-bookkeep-sale-14.png

Mvh

Stefan

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Du kan byta ut konto 3051 mot konto 3991 om du skulle vilja istället, för att använda ditt egengjorda konto. Konto 3690 används för att ta bort den redan bokförda försäljningen via fakturan för att sedan redovisa vinsten eller förlusten på lämpligt konto. På så sätt så har man samma summa i kredit på 3051/3991 och sedan nollar bort det mot konto 3690 i debet samt får bokfört upp eventuell vinst eller förlust som blir det som påverkar resultatet. Det går också bra att välja både 3991 i båda förslagen, men det kommer inte synas på resultatrapporten då det blir i debet och kredit på samma konto. 

Ha det fint!

Josefine