Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sålt anläggningstillgång. Resultatet visar fel

Hej!

Vi har sålt en anläggningstillgång och mitt bokföringsproblem är att resultatet i programmet visar fel. Nuvarande resultatet för året visar mitt försäljningspris 119000:- av anläggningstillgången för mycket i resultatet. 

Vad har jag gjort för fel för att resultatet i programmet visar fel?

Inköpspris 123000:- ex moms
Gjorda avskrivningar 32800:-
Vinst 28800:-
Försäljning 119000:- ex moms

Jag har gjort kundfaktura, matchat betalningen.

Samt registrerat försäljningen av anläggningstillgången enligt bild.

Skärmbild (3).png

Jag läste Bokföra försäljning av anläggningstillgång (vismaspcs.se)  efter att jag redan hade gjort en kundfaktura och matchat betalningen.

I fliken ”Bokföra försäljning av anläggningstillgång” står det i en punkt:

”Det här steget behövs inte för att bokföringen ska bli korrekt, men vi rekommenderar att du använder ett annat bokföringskonto för att hålla isär försäljningen av anläggningstillgångar från din övriga försäljning”

Och detta har jag tyvärr ej gjort då jag hann göra fakturan samt matcha innan jag läste detta.
Annars tror jag att jag gjort enligt instruktionerna.

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Den sista posten i din verifikation är felaktig, du ska inte debitera 1220 utan ett försäljningskonto. Rätta genom att ändra den raden till det konto där din kundfaktura bokfördes så blir det rätt i resultatet. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret! 

Går jag till Bokföring-verifikationer-och klickar på aktuella ver-nr och redigera så kan jag inte ändra konto typ. 

Går det att göra på annat sätt? 

Tack på förhand!

Kan du lägga till en ny rad på verifikationen? I så fall krediterar du 1220 på en ny rad och debiterar försäljningskontot på ytterligare en ny rad. 

En annan lösning är att göra en korrigeringsverifikation och göra rättelsen, och en tredje att skapa en ny manuell verifikation för rättelsen, med hänvisning i texten till den som rättas.  

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret. 
Det går tyvärr inte att lägga till en ytligare rad. 
Kan ge ett exempel hur det ser ut om jag gör en ny manuell verifikation? Isåfall är jag väldigt tacksam.
Försäljningskontot jag använt är 3051

tack på förhand 

Då blir det " Korrigering av ver nr xxx" 

D3051 119000,00

K1220 119000,00. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen Annica!

Nu visar resultatet rätt.