Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sätta av till expansionsfond - eEkonomi

Eftersom jag är lite nybörjare skulle jag vilja ha lite råd här.

Innan jag startade min enskilda firma förra året så fick jag ett avgångsvederlag från min tidigare arbetsgivare. Sedan har min enkilda verksamhet gått över förväntan. Resultatet är för bra helt enkelt. Jag tycker att lösningen med expansionsfond ser väldigt intressant ut för kunna skuta upp beskattningen lite. Är detta den bästa lösningen eller finns det smartare alternativ.

/Jesper

2 SVAR 2
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Jesper!

Avgångsverderlaget antar jag är ditt privata och alltså inget du kan ta upp i firman.
Om däremot firman dessutom har ett väldigt bra resultat finns det justeringar på resultatet du kan göra. 
Räntefördelning, Periodiseringsfond och Expansionsfond.

Du kan läsa mer om dem i Skatteverkets broschyr Bokföring, bokslut och deklaration - del 2.
I en enskild firma är detta inget som bokförs utan det redovisas endast på din deklaration.

Jag ser att du har tilläggsmodulen Deklaration till ditt Visma eEkonomi, när du gör resultatplaneringen kommer programmet föreslå avsättningar till Räntefördelning, Periodiseringsfond och Expansionsfond om det är så att du får göra det.

Du kan testa de olika alternativen för resultatplanering och skapa din deklaration för att se hur det påverkar ditt resultat.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Ett tillägg: Om du får göra en positiv räntefördelning i firman kommer programmet att göra det i första hand. Det är för att detta är inget som behöver betalas tillbaka.
Periodiseringsfond och Expansionsfond är väldigt förenklat att skjuta på skatten.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~