Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sen kreditfaktura

Kund betalade inte sina fakturor. Det drog ut på tiden och jag valde att kreditera dem för att undvika momsbetalningar på stora belopp. Dock skickade jag inte kreditnotorna till kund då. Ville behålla det psykologiska trycket. Senare blev det ett tvistemål och kunden fick lov att betala större delen av beloppen mot en ny faktura. Nu vill kund har kredit på de gamla fakturorna. Kan jag skicka kreditnotor som är 14 månader gamla? 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Giusto,

Vi är lite fundersamma på varför du valde att kreditera från första början och tänker att det resterande belopp som kunden inte betalar kanske borde ha hanterats som kundförlust? Om du nu ska skicka kreditfakturor så bör datumet bli i år dvs det år du faktiskt skickar dem men detta är något du behöver ta med kompisarna på Skatteverket så allt blir rätt och riktigt.

 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet. 

Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Krediterade därför att 1) såg att det låg en tvist framför oss för att komma i mål. Tvister drar ut på tiden och jag ville inte bli skyldig staten moms för pengar jag ev. aldrig skulle få in. 2) Att behandla det som en kundförlust var inte heller aktuellt då det juridiskt var ett tämligen bra case. 

Det du föreslår om att skicka kreditfaktura daterade i år motsäger ett tidigare råd från en av dina kollegor 
https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Kreditfaktura-pa-fel-ar-hur-kvitta-eEkonomi/m-p/13...

 

Hej,

Tack för svar och nu förstår jag varför du har hanterat det som du har gjort även om det kanske är mer brukligt att man hanterar det som någon form av kundförlust. 

 

Tråden som du hänvisar till rör fakturor som ska kvittas mot varandra och det är inte riktigt samma sak som i ditt fall. Du behöver säkerställa om det verkligen är ok att skicka ut kreditfakturor med ett 14 månader gammalt fakturadatum. Anledningen till att jag hänvisar till Skatteverket är för att jag är mån om att jag inte ger dig några felaktiga råd som kan ställa till det för dig.  

 

/Tinna