Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Spara filer- avsluta enskild firma

Hej bästa Visma, 

Det har dessvärre gått dåligt för mitt företag pga pandemin och därför har jag avslutat min enskild firma 31/12-2020. 

Jag har bokfört alla fakturor och även gjort klart momsredovisningen (har också sålt förbrukningsmaterial till mig själv så att det blir rätt skattemässigt)

Och som jag förstått rätt så måste jag vänta tills April 2021 för att lämna in momsredovisningen till Skatteverket samt inkomstdeklarationen (Jag har valt att momsredovisa en gång per år)? Då det inte går att ladda upp någon momsdeklaration i nuläget. 

Vilka filer behöver jag ladda ner förutom momsredovisningen i .eskd filen för att förbereda mig inför April och innan jag säger upp min Visma? Är det NE-blanketten som jag behöver ladda ner eller några fler? 

 

Tack för hjälpen och önskar er alla en god fortsättning.

/DN

1 SVAR 1
Niklas Crona
CONTENT PRODUCER

Hej!

Precis som du skriver så kan det vara klokt i att göra klart deklarationen och då blankett NE.


Om du använder dig av deklarationsmodulen i Visma eEkonomi (eTax) så är det nog också bra att spara PDF:en som skapas på sidan inlämning. Där kan du även ladda ner SRU-filerna om det behövs.

unnamed.png


När du avslutar Visma eEkonomi så kommer du ha läsbehörighet i programmet där all tidigare information finns att se. Du kan dessutom exportera SIE-fil, skriva ut dina kundfakturor och rapporter. Kan tipsa om hjälpavsnittet Uppsägning av ditt abonnemang.


Ta gärna en titt också (om du inte redan gjort det) på skatteverkets sida Avsluta enskild näringsverksamhet. Där listas alla steg du behöver göra i samband med att du avslutar företaget.

 

Önskar dig en god fortsättning på det nya året

/Niklas