Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Specificera tidigare avskrivningar

Hej.

Blir smått tokig, vilket värde ska jag skriva in 2018-01-01?

Om någon kan visa med uträkning skulle jag bli glad....

Skärmavbild 2021-01-21 kl. 21.17.54.pngSkärmavbild 2021-01-21 kl. 21.17.39.png

5 SVAR 5

Hej!

 

Ibland är dessa lite kluriga men jag brukar gå ur denna bild och så kollar du inventariens värde i listan. Slå in värdet på miniräknaren och sen går du in på din bild igen. Slå in -21935 kr på miniräknaren som det står längst ner på redovisat värde. Mellanskillnaden bör vara avskrivning från 2018.

 

I övrigt är det ganska svårt att förklara och hjälpa till över ett forum med just denna. Så om inte ovan fungerar så invänta svar från Visma eller om du kontaktar supporten 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej @Fd medlem 

 

Har du kikat på hjälpavsnittet Specificera tidigare avskrivningar? Där finns ett exempel som förhoppningsvis kan guida dig till vilket värde du ska fylla i. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

 

Där var det första jag kikade fast jag fick inte ihop det i alla fall....

 

Tror jag behöver hjälp av supporten.

 

Vänligen

Thomas

 

Nu har jag lusläst igenom hjälpavsnittet ett par gånger och tror jag har fått grepp om det.

I fältet 2018-01-01 i kolumnen IB ackumulerad avskrivning så ska du fylla i den ackumulerade avskrivningen till och med 2017-12-31, alltså det totala avskrivna värdet fram till och med datumet. 

 

Vilket det exakta värdet är kan jag dessvärre inte hjälpa dig med eftersom jag inte vet med vilket belopp som avskrivningarna har gjorts tidigare år. Ta ett kik på tidigare år så får du säkert fram siffran 🙂 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

Jag har nu löst det och hoppas det kan hjälpa andra.

Jag gick in på historik, tittade vilket belopp som skrivits av tidigare och sedan ändrade jag specifikationen tidigare avskrivning tills jag fick samma belopp.

Utifrån det justerade jag med några kronor upp eller ner och när det matchade försvann det röda utropstecknet. 

Har man gjort 100% rätt från början så uppstår aldrig detta problem givetvis men blev det så här och nu stämmer det...

 

Belopp vid nästa avskrivning syns nog inte förens nästa år.

 

Tack för allt engagemang i frågan.

 

Skärmavbild 2021-01-23 kl. 09.47.22.png