Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Binmarv
MEDLEM

Summan på företagskontot är inte densamma som från Zettle

Hej, 

Jag är helt grön i Wisma och får inte riktigt rätt med matchningen mellan Zettle och mitt företagskonto. Det är även så att tidigare månader har SIE-filer laddats in som inte riktigt gör mig särskilt mycket klokare. Nu är det min första månad att själv göra bokföringen och matcha alla transaktioner.

Enligt mitt första exempel.

På företagskontot står det:

* Paypal 1595,70 kr

Från Zettle är följande tre transaktioner, varav två är samma sålda tjänst, registrerade på samma dag:

* Betalning; Moms 360 kr, Totalt 1800 kr, Avgift 27 kr, Netto 1773 kr

* Betalning; Moms 360 kr, Totalt 1800 kr, Avgift 27 kr, Netto 1773 kr

* Betalning; Moms 120 kr, Totalt 600 kr, Avgift 9 kr, Netto 591 kr

På företagskontot har jag fått in 1595 kr som då är en konsolidering av ovan tre inbetalningar via Zettle. Hur bokför jag detta?

Det andra exemplet är från SIE-filen som laddades upp månaden innan. Där står kort och gott:

Beskrivning - Zettle insättning

1930 - Företagskonto Debet 2038,95

1931 - Zettle Kredit 2038,95

Det är liknande tjänster som i första exempelet, men är det OK att bokföringen ser ut så här? Det har alltså skett via en uppladdad fil och jag kan inte så någon bakomliggande data eller transaktionshistorik.

Tack på förhand!

Mvh Martin

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Binmarv 

Jag tolkar det som att du inte har någon integrationen aktiverad mot Zettle utan att du bara vill bokföra i samband med att pengarna kommer in på företagskontot.

Först och främst vill jag tipsa dig om en väldigt smidig lösning som jag är säker på att du kommmer att gilla.  Om du har ett Zettle-konto kan du integrera det med Visma eEkonomi Smart. Med integrationen kommer din Zettle-försäljning automatiskt bokföras dagligen. Allt du behöver göra för att komma igång är att välja vilka bokföringskonton som transaktionerna ska bokföras på och godkänna att Visma eEkonomi Smart hämtar uppgifter från ditt Zettle-konto. Läs mer i hjälpavsnittet Aktivera integration mot Zettle by PayPal

I hjälpavnittet Registrera utbetalning från Zettle kan du läsa hur du sedan matchar själva utbetalningen från Zettle om du har integrationen.  

Åter till dina frågor 🙂 Enligt ditt första exempel tolkar jag det som om du fått in en summa på företagskontot (Paypal) och denna ska du nu matcha för att bokföra själva försäljningen via Zettle. Det gör du genom att välja Matcha - Övrig insättning - Egen kontering för att registrera försäljning och moms (totalsummorna) och även avgiften. Jag får inte riktigt ihop beloppen i ditt exempel, men titta på vårt exempel nedan där vi visar att du skulle fått in 1773 kr, sålt för 1800 kr inkl moms och Zettle har tagit en avgift på 27 kr.

Det andra exemplet från SIE-filen är bara en överföring av pengarna från ett konto till ett annat. Här behöver du kolla om själva försäljningen, momsen och avgiften är bokförd i en annan verifikation och annars får du göra den manuellt.

Hoppas detta hjälper dig och om du har några följdfrågor eller vill att vi visar dig i programmet är du alltid välkommen att kontakta vår kunniga support.

Ha en fin dag
/Tinna