Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Svenskt AB med filial i Norge (NUF)

Hej,

Vi har idag Visma eEkonomi och vi har nyligen registrerat en filial i Norge (NUF). Filialen ska ha separat bokföring men vi behöver få med den norska försäljningen i de svenska momsredovisningarna. Fungerar det med eEkonomi? Beskriv då gärna hur jag går till väga, och kom gärna andra tips gällande bokföring och NUF.

Jag blev rekommenderad Visma Administration av vår redovisningskonsult, men jag vill helst undvika att byta program igen.

Mvh

Micke

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-01

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan Micke!

eEkonomi fungerar idag så att det som bokförs i programmet sammanställs i momsrapporten, beroende på om kontona har momskoder eller inte. Momsrapporten går inte att ändra manuellt i programmet. 

För att kunna särskilja bokföringen men sammanställa momsen får du göra momsrapporten manuellt på Skatteverkets sida. 

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag skulle vara tacksam för ett lite mer utförligt svar av någon med erfarenhet av NUF och hur/om det fungerar ihop med eEkonomi.

Om inte momsredovisningen jag gör på skatteverket stämmer överens med den i programmet så blir det väl fel på många fler sätt?

Mvh
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Precis som Hanna skriver så finns det ingen färdig hantering av detta i Visma eEkonomi. 
Antingen får du justera din momsdeklaration manuellt på Skatteverkets hemsida eller också bokföra plus och minus för att få med beloppen på momsdeklarationen. Alltså lägga en verifikation med ett konto som påverkar momsdeklarationen i kredit och sen ett konto som inte påverkar momsdeklarationen i debet. - Detta tänker jag stökar till redovisningen. 

Av nyfikenhet undrar jag hur din redovisningskonsult skulle föreslå att du gjorde om du haft Visma Administration. Vad jag kan komma på just nu så skulle hanteringen bli densamma där.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

De menade att Administration 2000 var förberett för en koncern, i det här fallet svenskt AB + NUF. Programmet kunde också hantera bokföringen i den norska filialen med en enda licens.

Hur det fungerar rent praktiskt med momsredovisningar mm vet jag inte.

Jag tycker att det är allmänt svårt att få hjälp angående detta, den norska redovisningskonsulten verkar mest intresserad av att fakturera än att vi ska komma igång och att det ska fungera bra.

Tacksam för tips om var jag kan vända mig.

Mvh
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

Ja, det stämmer iofs till viss del, men hanteringen gällande momsdeklarationen blir densamma.

Jag skulle nog rekommendera en kontakt med en annan redovisningskonsult som kan hjälpa dig!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~