Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tillgodo från leverantör - eEkonomi

Hejsan!

Vi har fått en kreditfaktura från leverantör, en sorts innestående bonus som alla kommande fakturor kommer att dras ifrån. Har sökt runt lite på hur man hanterar detta och fick fram att man skulle skapa en leverantörs kreditfaktura mot konto 2440 och sedan boka av kommande fakturor mot den. Testade att göra så men krediten kommer ju inte in i bokföringen? Kollar man konto 2440 så står bara fakturan som skulle bokas av med där, alltså ett minus resultat. Har kontantmetoden så jag kanske måste göra en manuell verifikation på krediten så att den bokförs på 2440?
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gör en manuell kontering så blir det rätt

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

.....om det är en bonus för inköp gjorda under 2018 så hör också den resultatmässiga delen till det året

I så fall blir det ännu mer rätt att bokföra händelsen under 2018

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi har brutet år, så det gör ingen skillnad. Tack för hjälpen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hallå igen, jag behöver nog hjälp med själva konteringen, blir inte klok på hur jag ska tänka. Vi har fått 47000 att handla för hos en leverantör. Det vill jag ju ha in på konto D 2440 så att jag kan boka av följande fakturor därifrån. Men vad ska jag ha för motkonto? 


Fd medlem
Inte tillämpbar

Debet 2440  47 000
Kredit 4731 Erhållna rabatter     47 000 (ev det momspliktiga beloppet om moms ingår i krediteringen)
(Kredit 2641 Ingående moms om det är en del av beloppet som krediterats.)

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack igen !!