Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Transaktionsavgift gör att bankhändelsen ej matchar fakturan, hur bokföra

Hej!

Har en faktura ställd till utlandet på 1760 kr som jag bokfört i VISMA. På grund av transaktionskostnader har jag på mitt konto fått in (bankhändelse) 1696 kr. Det är alltså en transaktionskostnad på 64 kr som gör att fakturan och bankhändelsen inte matchar och därmed ej kan bokföras.
Inget av de två alternativen som jag ges är passar in, delvis "delbetalning" och "öresutjämning". Hur ska jag bokföra detta? Mha manuell verifikation?

Tacksam för assistans!

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240215

6 SVAR 6
KenArd
CHAMPION

Hej Gudrun,
När du matchar fakturan och ser betalt belopp väljer du ny bokföringshändelse sedan alternativet övrigt uttag och egen kontering. Nu kan du kontera diffen mot t.ex 6570 bankkostnader.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för snabbt och tydligt svar Kenneth.
Trevlig söndag!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag får det dock inte att stämma.
Enda alternativt jag har är att lägga det som en "övrig insättning" och "egen kontering".

Dock blir jag osäker på vad som blir debet och kredit för att jag ska kunna bokföra inkomna 1696kr mot fakturan på 1760kr?

1760 kr har jag ställt fakturan på till kunden.
1696 kr har jag fått in på företagskontot från kunden.
64 kr är draget av banken/paypal.

Någon som kan vägleda mig här?
Mycket tacksam för assistans!
KenArd
CHAMPION

Hej Gudrun,
Jag kanske missuppfattat vilket program du använder, ser att din fråga är "taggad" till både Visma eEkonomi och Visma Bokföring. Vilket program använder du?

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Kenneth,

Visma eEkononmi. (Ursäkta feltaggen bokföring).

Mvh,
Gudrun
KenArd
CHAMPION

Hej Gudrun

Under egen kontering ska du bara boka skillnaden mot inbetalt belopp - 64 kr. Inbetalningen konteras automatiskt när du matchar/bokför den precis som när du får fullt betalt för fakturor.


Mvh


Kenneth