Hej,
Jag har ett Aktiebolag (bokför enligt fakturametoden) och köpte en inventarie för 39 992 sek ex. moms. Den betalades hälften direkt via banköverföring (19 992 sek ex.moms) och andra hälften via postförskott (20 000 sek). Jag har fått två fakturor från leverantören (med olika fakturanummer). På den första anges varans totalvärde, sen görs ett avdrag för summan som ska betalas via postförskott. Momsen som anges på den första fakturan är bara beräknad på delen som inte är postförskott. Resterande belopp återfinns alltså på den andra fakturan. För att ytterligare krångla till det så kunde inte utlämningsstället ta ett så stort belopp på ett kort (på grund av att det är en spelbutik) så jag fick dela upp betalningen på företagskortet och två privata kort).
Jag använder Visma E-ekonomi och undrar helt enkelt hur jag ska bokföra det här? Försökte genom att som vanligt registrera fakturan under inköp i menyn men stötte på patrull när jag skulle få med postförskottsdelen.
Hur bokför jag till exempel den återstående postförskottsdelen på första fakturan? Vilket konto ska jag använda för den del som jag betalde med privata pengar? Om jag registrerar två fakturor går det att knyta dem till samma inventarie?
Tack på förhand!