Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utlägg för kunds räkning

Jag har gjort ett utlägg för kunds räkning och bokförde utlägget på konto 1681.
När jag sen gör fakturan till kunden i VismaeEkonomi Bas pratar han ju inte med konto 1681 utan lägger totala summan för hela fakturan (fakturan innehöll fler artiklar) som en "ej betald kundfaktura".
Hur gör jag för att kreditera konto 1681? 
När kund betalar fakturan och jag väljer att markera fakturan som betald kommer programmet på automatik att bokföra summan in på 1930 samt att kundfodringen minskar medans jag har kvar ett utlägg för kund på 1681?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej cvbilteknik.

Fakturan är väl bokförd i reskontran mot något försäljningskonto, du vänder då debet försäljning och kredit ditt 1681 konto. Antingen går du in på verifikationen som skapades med fakturan och stryker rader där eller så gör du en bokföringsorder vid sidan om där du hänvisar till fakturan. Dock vet jag inte hur det är med momsen, behöver lite mer info då. Så fort du ändrar ett försäljningskonto så påverkas momsrapporten.  

Lycka till
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tycker du ska boka om utlägget till en varukostnad på ett 4-konto. K1681 D4xxx. Enklast 😉
Fd medlem
Inte tillämpbar

Utlägget gäller för en kontrollbesiktning och då får jag varken dra av eller lägga på moms?

När man gör en faktura i Visma eEkonomi bas pratar han inte med bokföringen så det finns ingen verifikation i samband med fakturan?

Ja Annica det låter onekligen lättare!