Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Val av konto vid inköp av varor - eEkonomi

Om jag köpt varor som inte kommer att "förbrukas" utan användas i många år, på vilket konto ska detta då redovisas? Det är hyllor som köpts in.

Är det som förbrukningsvara eller som inköp av varor?

Tacksam för hjälp!

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240313

11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Jag skulle se det som en inventarie och bokföra det i ett konto för inventarier
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Varor som kostar under ett halvt prisbasbelopp får man ta upp som en kostnad om man vill. Om man väljer detta eller inventarie beror i första hand på vad man förväntar sig/vill ha för resultat i bolaget. Önskar man ett bättre resultat väljer man inventarie, går företaget bra om man vill slippa lite skatt väljer man att direktavskriva.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för era svar! Företaget är helt nystartat och därför tänker jag mig att jag använder ett inventarie konto som ni rekommenderar. Vilket kontonummer är att föredra?

Min tanke är att jag gör följande:
Kassa & bankhändelser > matcha bankhändelse > Inköp mot kvitto > egen kontering

1930 Kredit 398
2641 Debet 79,6
1221 Debet 318,4

Kan det stämma?

Om jag går in i fliken Bokföring>Inventarier så kan jag välja att trycka på "ny inventarie", är detta något som är relevant i mitt fall?



Vänliga hälsningar
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Inventariekonteringen som du skriver här gäller använder du för att ha koll på vilka inventarier du har, ett inventarieregister samt att programmet gör avskrivningar automatiskt om du har inventarier som ska skrivas av. När det gäller hyllan här lägger du in den och väljer korttidsinventarier vid Inventariekonto, så skrivs inte denna av.  Läs mer i hjälpen om Inventarier.   

Som Tina skriver här så under ett halvt prisbasbelopp så tar man det som en kostnad och då skulle du kunna bokföra det mot 5410.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mita, hur bokför jag detta mot konto 5410? Hur ska jag ställa upp det? Behöver jag ens använda mig av fliken "inventarier" i eEkonomi?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Som det står i hjälpen här som jag hänvisar till här ovan så kan du registrera dina inventarier via Bokföring - Inventarier, så att du får dem i ett inventarieregister. 
Information från hjälpen:

Under Bokföring - Inventarier kan du hantera ditt företags inventarier. Inventarier kan vara stolar, bord, datorer  större maskiner men även mark och byggnader.

Det finns flera fördelar med att använda ett inventarieregister. Du får koll på dina inventarier och när de köptes. Detta har du stor nytta av när du sedan ska göra årsavstämning i programmet  då kommer de flesta uppgifter att finnas med och programmet kan sköta avskrivningen.
Om olyckan är framme, till exempel vid brand eller stöld, har du alltid en aktuell lista över vilka inventarier som fanns vid det
aktuella tillfället.


Olika sorters inventarier

Det finns två olika sorters inventarier, dels de som kostnadsförs direkt och dels de inventarier som man gör avskrivningar på. De inventarier som köps in till ett pris lägre än ett halvt prisbasbelopp eller har en användningstid på tre år eller kortare ska kostnadsföras direkt. De inventarier som ska kostnadsföras direkt registrerar du med Inventariekonto: Korttidsinventarier.

Inventarier med ett högre inköpspris än ett halvt prisbasbelopp och en användningstid på fyra år eller mer, räknas som en tillgång och därför kan avskrivningen fördelas på flera år.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Förlåt jag inser att jag var otydlig. Inventarier med ett värde under ett halvt prisbasbelopp (22 250,- för tax 2015) FÅR tas ta upp som en direkt kostnad. Man kan dock ta upp även "billigare" inventarier, men om de 398,- du anger gäller kan det aldrig bli fråga om något annat än en direkt kostnad. Jag hittar inget exakt minimibelopp, men tänker att under 5 000,- ex moms är det inte särskilt aktuellt att ta upp det som inventarie.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar Tina!

Om jag ska konkretisera det ni precis skrev, hur ska jag tillväga? Dvs. hur ska jag bokföra inköpet av min hylla, vilka konton osv? Ska jag använda mig av fliken inventarier i eEkonomi?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag kan bokföring, men jag kan inte programmet eEkonomi, så jag överlåter det svaret till någon på Visma. Du ska förmodligen inte använda fliken inventarier. Jag misstänker att du ska göra likadant som vilket inköp som helst som du bokför på kostnadskonton. Konto 5410 som du fick av Mita duger bra.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Ska jag bokföra det såhär:

1930 Kredit 398
2641 Debet 79,6
5410 Debet 318,4

Vänliga hälsningar
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jepp!