Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Väljer inte upp leverantören vid mottagande av e-fakturor

Har skaffat autoinvoice för alla leverantörsfakturor och nu undrar jag varför 3 fakturor som kom som PDF inte blev identifierade. Mailade och fick svaret att gå hit. Ska jag lägga ut mina leverantörer här på ett publikt forum? Vi svarar inte på mail längre??

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

2 av fakturorna är från Vattenfall. Sända via PDF med mail direkt till Visma. Inte kan jag vara enda kunden som tar emot fakturor från ett sådant stort bolag?  
Hon kom på att jag inte lagt olika org-nummer på el o fjärrvärme. Nästa gång funkar det säkert.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Bengt1!

Jag har använt autoinvoice från starten. Ibland kan inte fakturorna identifieras och det har hänt med fakturor för mig som inte har hållit "standad". Vad jag menar med det, är mycket förenklade fakturor skrivna i Word där uppgifter kan saknas såsom organisationsnummer eller annat såsom att det inte direkt står att det är en FAKTURA i huvudet. Vad som inte heller går igenom är försäkringspremier som kallas för något annat än faktura, inte heller räkningar från Transportstyrelsen hur prydliga de än må vara, för ordet faktura finns inte med.

Som jag ser det, man kan ju inte resonera med en maskin. Det är svårt för en maskin som pratar ettor och nollor att förstå när en räkning är en räkning om det inte uttryckligen står så. Det går ju inte att tolka rätt om inte rätt input finns.

Sedan är det så, att om en leverantör inte finns med i ens leverantörsregister, blir fältet i kolumnen Namn tomt som en indikation på att leverantören inte kanske finns. Jag säger kanske, för ibland så finns de ändå. Men, garanterat är att om inte leverantören finns, återfinns inte namnet i den kolumnen.

Du ska inte behöva lägga upp dina leverantörer här på forumet, för det skulle inte jag heller vilja göra, utan jag hoppas att du får lite hjälp på traven här av mig.

Kolla således:

  • Är leverantörerna inlagda i registret...

  • Står det inte uttryckligen ordet faktura...

  • Är fakturorna "handjagade" av det enklare slaget...

Lycka till och hör av dig igen om det är så,

//L


Fd medlem
Inte tillämpbar

Skrev ovan att det säkert skulle fungera efter tips om att lägga in leverantören specifikt... Nej, Vattenfall El och/eller Fjärrvärme kan inte identifieras. Är det verkligen bara jag som använder Autoinvoice och får fakturor från det stora statliga bolaget?
Davor P1
CHAMPION

När det gäller Vattenfall KAN det vara så att deras fakturor har följande "fel"

Nätavgiften går till ett bolag
Förbrukningen går till ett annat bolag.

Jag har detta problem med E.ON där det i QR-koden står "fel" organisationsnummer
BG är inte knutet till rätt organisationsnummer

Har du provat att få fakturorna som EDI och inte inscannade "papperskopior"?

//Davor P