Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JgbPtl
MEDLEM

Valutavinst vid fakturering i SEK

Hej!

Jag har en kund i Tyskland som jag fakturerar i SEK (eftersom eEkonomi inte stöder artikelpriser satta i EUR). Han betalar egentligen motsvarande belopp i EUR som sedan konverteras av hans (eller kanske min) bank till SEK. Resultatet är i vart fall att beloppet som dyker upp på mitt konto i SEK inte är exakt samma som fakturan är ställd på. I och med att kronan försvagas mot Euron blir differensen i detta fall en valutavinst. Jag har varit tvungen att byta till fakturametoden (eftersom eEkonomi inte klarar MOSS med kontantmetoden).

Nu försöker jag matcha inbetalningen mot fakturan och får så klart en diff. Hur får jag eEkonomi att fatta att det är en valutavinst?

Jag har försökt ändra bankhändelsen till Utlandsbetalning men då vill den ha beloppet i den utländska valutan. Har då försökt informera systemet om hur det ligger till genom att sätta utländsk valuta till SEK och sedan ange det ursprungliga fakturabeloppet. Det går bra att ange detta och att spara det. Men går man in och kollar sedan ligger inte uppgifterna kvar.

Jag har även försökt att bokföra ytterligare en händelse när jag försöker bokföra betalningen av fakturan men då finns det ingen möjlighet att bokför det som en valutavinst.
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan bokföra differensen som en insättning med  egen kontering och ange valutavinstkontot. 
Bertil73
MEDLEM

När du går in och matchar inbetalningen mot fakturan så ser du att det blir en differens. Då trycker du "Ny bokföring" om jag minns rätt, och t.ex egen kontering och anger valutavinstkontot för resterande belopp.