Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Verifikation på faktura trots kontantmetoden - eEKonomi

Jag bokför med kontantmetoden i eEkonomi (kollade inställningar) men har trots det lyckats generera en "skickad faktura"-verifikation när jag skickade en faktura nyligen. Detta har inte hänt förut så jag undrar vad/hur jag lyckats med detta. Nu har jag en verifikation med kundfordring utan att jag vet varför. Varför hände detta och är det "fel" rent bokföringsmässigt när jag angett att jag bokför enligt kontantmetoden?

 

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 240219

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det kan bero på att fakturan ligger som obetald över ett årsskifte, då bokas det upp en verifikation för själva fakturan även enligt kontantmetoden. Så kontrollera om fakturan ligger på ett tidigare år men betalningen ligger på aktuellt, då hantera det såhär.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar, men jag får fortfarande inte ihop det. Eftersom det inte är årsskifte.

KAN det bero på att jag pillade på momsredovisning? Jag klickade på Ny momsredovisning, mest för att se hur det funkar. Jag tänkte att jag inte skulle "spara" eller skapa någon, men ändå se hur det såg ut.


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Martin!

Det kan också bero, precis som du säger, på att du skapat en momsredovisning. Även om du inte bokfört den får du ett meddelande om du vill boka upp dina kundfordringar och leverantörsskulder.

"Enligt Kontantmetoden ska du bokföra dina obetalda kundfordringar och leverantörsskulder vid räkenskapsårets slut och redovisa momsen. Detta kommer nu att göras automatiskt. Du bör kontrollera att alla inbetalningar och utbetalningar på året är avstämda innan du fortsätter. Vill du fortsätta?"

När man klickar "Ja" kommer dina obetalda kund- samt leverantörsfakturor att bokas upp enligt faktureringsmetoden (som det görs vid ett årsskifte). 

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Hanna! Där har vi det. Jag har pillat till det. Som vanligt.

Men nu vet jag i alla fall. 🙂