Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Agrafka AB
MEDLEM

årsavslut ÅR tomma fält?

Hej

Får felmeddelande enligt följande:

"Räkenskapsår måste anges enligt formatet ÅÅÅÅMMDD-ÅÅÅÅMMDD. Åren får inte heller överlappa, det får inte finnas ett glapp mellan åren och det får inte lämnas blankt. Gå till Översikt – Flerårsöversikt och kontrollera åren som är angivna i kolumnrubrikerna." 

Jag kan tydligen inte lägga upp bilder i min fråga(?), men årtalet är korrekt. Men alla 4 år bakåt är inte ifyllda i flerårsöversikten. Förra året och årets är ifyllda. Vi började med Visma förra året. Var i Visma ska jag fylla i gamla års resultat så de kommer med i årets flerårsöversikt?

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Agrafka AB 

Tack för att du kontaktar oss. 

Jag har tidigare stött på liknande felmeddelanden, och då har problemet lösts genom att fylla i fältet "Datum för grundande" under Underhåll - Företagsuppgifter enligt bild nedan. När detta fält är ifyllt, försvinner ofta den tomma kolumnen längst till höger i Flerårsöversikten, och felet upphör.

Om detta inte löser problemet för dig, är du varmt välkommen att kontakta vår support via telefon så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.

Jag kommer även att justera dina behörigheter i forumet så du kan ladda upp bilder framöver. 

Ha det fint och välkommen att kontakta supporten

/Tinna 

Vlad__
MEDLEM

Jag har samma problem nu, i Visma Online.
Jag har provat tipset ovan, men det har inte hjälpt.
Jag har även provat att ta bort år -2 och -3 (det stod 2021-01-01 - 2021-12-31 i båda). 

Jag kan dock inte ändra datumformat för år 2024 och 2023, för de fylls i automatiskt av programmet.

Felet kvarstår när jag ska gå vidare till signering.

Se bifogade bilder. 

Fel 1a.jpgFel 1c.jpg 

Hej @Vlad__ 

Om du har provat min lösning ovan och det inte hjälper dig så vill vi gärna titta på hur det ser ut i ditt program och hjälpa dig. Gör så att du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället. 

Efter att ditt ärende är löst får du gärna uppdatera här i tråden så kan du kanske hjälpa någon annan i likande situation framöver. 

Ha en fin dag! 

Vlad__
MEDLEM

I mitt fall är firman registrerad för över tio år sedan, så det kanske inte är så konstigt att den föreslagna "fixen" inte har med problemet att göra. 

Men så här verkar det vara: I flerårsöversikten lägger Visma automatiskt in året, år-1, år-3 (obs!) och år-3 (igen!) Och så klagar den på sig själv, för ja, de två sista åren är ju överlappande.

Fel 1b.jpg

Fel 1a.jpg

Om jag då väljer att tömma de två sista kolumnerna, så får jag fortfarande samma fel, för ja, det står ju att årtalen inte får vara tomma. 

Så lösningen är att manuellt skriva in år-2 och år-3. Även om kolumnerna med nyckeltal är tomma, och Visma markerar dem i orange, så kommer man vidare med sin årsredovisning. 

Vlad___0-1742369371260.png

Egentligen är det ganska meningslöst att Visma tar med fler år än året och år-1, för siffrorna hämtas inte från bokföringen, åren visas inte i den slutgiltiga PDF:en med översikten, och man kan heller inte styra hur många år man vill ha med. Så det är grundproblemet som borde fixas.