Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LW -60
UTFORSKARE

eEkonomi: SRU-koder för AB, hur de hanteras i eEkonomi

Sitter och försöker få lite struktur i resultaträkningen. Har gjort lite ombokningar så det ser snyggt ut, men då uppstår följande:

 
 
  • Konton på 42xx hamnar under råvaror och förnödenheter
  • Konton på 41xx hamnar under handelsvaror och hamnar efter 42xx i RR
 

Inte så jag tänkt det... ville att 41xx skulle hamna före 42xx av olika skäl.

 
 

Tittar i SRU för AB som jag hämtat från BAS.se (att rekommendera till alla!) och ser att kontona 40xx - 47xx både tillhör råvaror och handelsvaror.

 
 

Då är det så här:

 
 

Hur gör jag för att koda om, så att mina konton 41xx hamnar under råvaror de också, så de kommer före 42xx i RR. I Visma Admin kan man byta SRU-koder på kontona, men hur gör jag i eEkonomi för att lösa det här? Problemet fortplantar sig i boksluts- liksom i skatteprogrammet så jag skulle verkligen vilja få till det här.

 
 

Eller, är det så att jag måste göra om kontoplanen igen?

 
 

Mvh Lena

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Iw,

Jag provade att göra samma sak i mitt eEkonomi. Skapade först upp ett konto i 41-klassen och ett i 42-klassen då dessa inte finns i eEkonomi från början. 
Bokförde sedan in slumpmässiga  belopp på dessa konton och skrev ut en balansräkning.
Får samma sak hos mig. Oavsett resultat så kan du inte styra om vilka konton som ska hamna under vilka rubriker eller via vilka SRU-koder de ska hamna under i eEkonomi som du kan i Visma Administration.

Min första tanke var att det bör finnas stöd för detta på bas.se där man kan ta ut kontoplanen som även finns i eEkonomi. Där fanns jag inte heller rubrikerna eller kontonas klasser och var de bör hamna då det inte fanns med i den kontoplanen heller (tur, då har ju eEkonomi korrekt uppdaterad kontoplan 😉 ).
Kikar jag där emot på fliken SRU inne på BAS ser jag att alla dessa konton hamnar under Rubrikerna Råvaror och förnödenheter och Handelsvaror med fältkoderna 7511 och 7512 (Ink2 rad 3.5 och 3.6) på INK2 så det är korrekt. 

Ska skicka ärendet vidare så får en mer konkret mall på varför det hamnar i vilken ordning och under varför vissa rubriker används. Vi återkommer i tråden så snart vi har mer svar.

Om någon annan här i forumet har direkt svar får ni gärna skriva, länka även gärna till vad ni hittat.

Ha det gott!
/Sofia

Om man tittar på hur man skriver ut BR och RR i Visma Administration, kan man ju inne i dialogrutan välja om man vill ha dessa utskrivna enligt ÅRL, BFL eller K2...

Undrar om det är så att eEkonomi skriver ut dem "K2-wise"...

Mvh Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen lw,

Snabba puckar här, redan fått svar på frågan om uppställningen.

Svaret vi fick är att uppställningen vi har i eEkonomi är ÅRL med förenklat K2 regelverk. Hos bokföringsnämnden kan du läsa mer om Kategori 2


Ha en bra dag!

/Sofia