Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

lalvar
NY MEDLEM

korrigeringsverifikation

Jag är nybörjare och gjorde en verifikation manuellt som blivit fel, nu har jag blivit mer varm i kläderna och lärt mig att det är fel. Ska nu ändra den och undrar om man i korrigeringsverifikationen ska välja varje konton att korrigera? 

Så här ser min ursprungs verifikation ut (manuell gjord):

1510 - Kundfordringar                                                   8 000,00
3044 - Försäljn tjänst sv momsfri                                 8 000,00
5800 - Resekostnader (gruppkonto)                             654,00
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto           588,60
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto           65,40

Så här ser det ut när jag har valt att korrigera alla konton:

Summa debet:  8 654,00

Summa kredit:  654,00

Differens:  8 000,00

Tack på förhand.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @lalvar 

Välkommen som ny forummedlem 🙂

När du korrigerar en verifikation, behöver du säkerställa att alla konton som ska korrigeras är inkluderade i korrigeringsverifikationen. Trots att du kan välja "Välj alla" på korrigeringsverifikationen, brukar det vara så att du manuellt måste lägga till konto 1510 - Kundfordringar, eftersom det kontot inte alltid går att markera automatiskt.

I ditt fall verkar det som att konto 1510 inte har inkluderats i korrigeringen, vilket har resulterat i en differens. För att rätta till detta, se till att manuellt lägga till både debet- och kreditbeloppen på konto 1510 (8 000,00) i korrigeringsverifikationen. Detta bör balansera din verifikation och eliminera differensen.

Hoppas detta hjälper dig och om du vill att vi visar dig i ditt program är du alltid välkommen att slå en signal till supporten

Ha det fint