Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

"Omboka" från Företagskonto till privat konto - eEkonomi

Har en Enskild firma.
Jag har ett avskilt bankkonto för företaget, men detta använder jag endast för inkomster från mina kunder.
När jag köper saker, betalar jag alltid från mitt privata konto. Det betyder att nu i slutet på året står det en del pengar på "företagskontot" som jag skulle vilja "få loss".

Hur går jag tillväga för att sköta detta på rätt sätt?

Måste jag först göra klart allt för året, så som betala moms, bokföra resultat osv, innan jag kan flytta pengarna eller hur gör man?

Stämmer det att man gör något i stil med:

1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto
2018 - Övriga egna insättningar

??
2 SVAR 2
Bertil73
MEDLEM

Nej. När du vill ta ut pengar ur firman från företagskontot gör du ett EGET UTTAG. Bokas som Kredit på 1930 och debet 2013.

(Bara för tydlighetens skull beskattas inte eget uttag eller de likvida medel du har på företagskontot i enskild firma - där skattar du istället för vinsten (intäkter minus kostnader)).

Du kan göra ett eget uttag precis när som helst. Det är inte kopplat till någon annan händelse i företaget. Du kan i princip ta ut varenda krona som finns på företagskontot - MEN:

Deklarationen av den enskilda firman genererar ett belopp som sedan förs in på din privata inkomstdeklaration och den sammanslagna summan av allt på deklarationen beskattas sedan. Det är alltså du "privat" som betalar all skatt som ska betalas på vinsten i din firma (det är alltså egentligen inte "firman" som betalar skatten).

Har du ingen inkomst av anställning och inga andra inkomster, så tar du förmodligen alla pengar till skatten från firman, dvs du gör ett eget uttag för att kunna betala skatten. Preliminärskatten som man oftast betalar varje månad bokförs alltså som ett eget uttag.

Detta innebär, att även om du kan ta ut precis varenda krona från företagskontot, så måste du på något sätt ha pengar sparade så du kan betala alla skatteskulder, moms, etc. Alltså, man bör inte  tömma sitt företagskonto. Man måste titta i sin BOKFÖRING och på olika sätt göra en bedömning av HUR MYCKET man kan ta ut, för att det ska finnas pengar KVAR för att betala allt det du i slutänden är skyldig att betala.






Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för utförligt svar!