Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra inkl moms till exkl moms med automatik

Jag hjälper en av era kunder med Visma 2000. De har en egen webshoplösning som fungerar.
De har nu börjat med återförsäljare och då kom ett litet dilemma.
När ordrarna förs över (med automatik) till Visma blir alla orderrader med moms.
Finns
det någon inställning för att få privatkunders ordrerader som tidigare med
moms, men kundkategorin orderrader UTAN moms?
Som det är nu får de bocka ur "Inkl moms", men priserna ändras ju inte utan det måste göras manuellt på varje rad. Det kompliceras ytterligare av att de använder tre olika momssatser så omräkningen är inte helt enkel.
Man kan ju tycka att år 2015 ska programmet fått denna funktion, det borde inte vara svårt. Eller finns det en tanke bakom som jag missar.

Går detta att lösa på något kreativt sätt?

Andreas Svegard
Svegard Data AB

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Andreas!

Egentligen är det leverantören utav kundens webshop, (integrationspartnern), som borde kunna svara på detta, då det är dom som gör kopplingen mot Administration. Jag tänker mig att det finns en lösning på problemet åtminstone vad gäller huruvida det ska vara med eller utan moms. Du styr nämligen detta inne på själva försäljningsprislistan i Administration, (Fliken Försäljning - Försäljningsprislistor), genom en liten markeringsruta, se nedan bild: Vidare kopplar du sedan rätt kund mot rätt prislista i kundregistret, men som sagt, jag misstänker att det ändå måste styras rätt i integrationen.



Är det så att leverantören vill kontakta oss för support så kan dom skicka sin frågeställning till följande mail: api.support@vismaspcs.se

Tack för ditt inlägg!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Å vad bra!

Jag ringde supporten i veckan och frågade om det gick att ändra hela artikelregistrets priser att bli inkl moms i stället för exkl moms. Det gick inte fick jag till svar då, men det här verkar ju vara lösningen som jag ville ha då. Frågade även om det gick att få inkl moms kryssrutan vid fakturering att vara ikryssad som standard, men det gick inte heller sa hen då. Men det här lilla krysset löste ju det också!

Eller har jag missuppfattat vad det krysset gjorde?

/Jonathan

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jonathan,

Det låter inte bra att du har fått det svaret i din kontakt med oss. Mycket riktigt som Kalle beskrivit här ovan, går detta att ställa direkt i försäljningsprislistan. Bockar du i Inkl moms kommer priset bli inklusive moms och så vidare.

Tack för att du återkom, jag kommer se till att ditt ärende blir upplyft internt.

/Victor