Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändring av momsrapport från februari

För en tid sedan rättade jag momsrapporten för februari. Men jag gjorde rättelsen endast på Skatteverkets hemsida, jag gjorde aldrig en ny momsrapport i Visma. Nu ser jag ju i bokföringen att jag klantat mig. Kan jag göra det nu?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja bokföringen skall också rättas så den stämmer med vad du deklarerar.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du kontrollerat att du rättar med samma datum som felen hade?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Gabriella!

Börja med att ändra din bokföring i Administrationsprogrammet så att det är bokfört korrekt. Därefter måste du även kolla om du gjort andra momsrapporter i programmet efter februari exempelvis mars, april och maj. Har du gjort dessa måste man ta bort dessa verifikationer för att kunna göra en korrekt momsrapport för februari.

För att göra detta måste du ta bort verifikationen som skapades när du godkände din momsdeklaration. Om du använder preliminära verifikationen gör du det genom kommandot Ta bort alla rader på verifikationen. Använder du enbart ändringsverifikationer gör du det genom kommandot Skapa ändringsverifikation och markerar Kopiera verifikationen med omvända tecken. Verifikationsdatum ska vara inom den momsperiod du rättar. 

När du tagit bort verifikationerna som tillhör momsdeklarationerna för perioderna efter februari och även februari så kan du börja göra om dina momsrapporter i rätt ordning under Bokföring- Momskontroll. Börja med februari och se till att den blir rätt. Därefter kan du fortsätta göra om mars, april och maj. 

Hoppas det var till hjälp för dig.
Ha en fin dag!
//Amanda