Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändringar efter att utbetalningsjournal är gjord

När jag skrev ut utbetalningsjournalen så kom det med betalningar som ej skulle vara med. Går detta att ändra? och hur gör jag isf?

15 SVAR 15
KenArd
CHAMPION

Hej Emelie,
Jag förstår det som du redan bokfört journalen?
Det du kan göra isf är att du plockar upp verifikationen som journalen hamnade på och korrigerar direkt i den.

Du kan stryka rader och eventuellt lägga till om det behövs.
Kom ihåg att skriva ut en ny kopia när du registrerar den uppdaterade och sätt ihop med den gamla i pärmen.


MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar, ja den är bokförd, är lite ny inom detta, men går de ej att ta bort hela verifikation och göra om den?
KenArd
CHAMPION

Hej Emelie,
Du ska inte vara orolig för att du är ny! Du har köpt ett program med support som påminner om postkodlotteriet. Du kommer alltid ha 3 val:

  1. Ring en vän (Visma supporten)
  2. 50/50 - Sök i hjälpen själv;)
  3. Utnyttja en livlina (Vi på forumet)
Åter till din fråga:
Naturligtvis kan du "ta bort" en verifikation genom att stryka den och sedan registrera en ny manuellt:




Just nu har du använt en livlina;)

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

 haha tack så mycket! Men kan jag alltså göra om verifikationen helt å hållet? alltså leta upp betalningarna och skriva ut en ny journal?
KenArd
CHAMPION

Hej Emelie,
Njae.. Du kan ändra direkt i verifikationen och skriva ut en ny journal men du kommer inte kunna skriva ut den på nytt från inbetalningar men det behövs väl inte om du ändå får en uppdaterad när du ändrar verifikationen.

Eftersom du är nu så går det inte åt någon ny livlina;)

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Hur öppnar jag upp verifikationen? just nu står beloppet i en klumpsumma..
KenArd
CHAMPION

Hej Emelie,
Bokföring - verifikationer
Dubbelklicka på aktuell verifikation:




MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

jodå så långt är jag mä men ja vill se innehållet i journalen, nu står de en klumpsumma på konto 2440, jag råkade få med alldeles för många betalningar som inte skulle vara med på denna utbetalningsjournal.

Mvh

KenArd
CHAMPION

Då förstår jag!
Kolla här efter journalen här:





Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

nu känner ja jag mig jätte tjatig men en sista fråga, ska ja själv räkna ut beloppet som ska kvarstå i verifikationen, som ja skriver in på 2440, alltså dom betalningar som ska vara kvar i verifikationen? va händer med de beloppet som tagits bort? alltså dom betalningar som hamnade fel.

Tack för all hjälp! 😃

KenArd
CHAMPION

Hej Emelie,
Ja du måste själv hålla koll på vilket belopp du ska boka bort.
Det som hamnade fel kommer ju att "försvinna".

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

oki men hur hittar ja på dom betalningarna när jag senare ska bokföra dom? för dom har ju försvunnit från utbetalningar.

Nu va sista frågan ;D

KenArd
CHAMPION

Hej Emelie,
Det stämmer du får boka dom manuellt när dom betalas eftersom fakturorna i reskontran redan betraktas som betalda. 

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det går utmärkt att göra som ovan och boka betalningarna manuellt när det är dags. Då justerar du detta i bokföringen, men i reskontran förblir fakturorna betalda. Skulle du vilja backa det även i reskontran så måste du kreditera leverantörsfakturorna som felaktigt betalades och göra likadana betalningar på kreditfakturorna. Alltså på samma datum och med samma konto som vid betalningen av ursprungsfakturan. Då tar de ut varandra i bokföringen och därefter får du skapa nya leverantörsfakturor. Om du väljer att göra det istället ska du inte boka om det manuellt i bokföringen också, för då blir det fel.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för hjälpen!