Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

G_Svensson
MEDLEM

Använt fel konto på faktura

jag har inte många kunder med 12% moms, så vid denna momskontroll får jag en diff och det visar sig att kontonr som jag använder till försäljning av varor 3614 rapporterar både 25% och 12% moms, -jag har skrivit ut journalen- hur gör jag det lättare att ändra diffen i fakturajournalen, momskoden 2 är knuten till 3614 i artikelkolumnen men i grund och botten är ändå momskod 1 med, kan man kringgå det på något vis? M v h Gun Svensson

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det enklaste som jag ser är att du lägger in olika konteringskoder som du använder på olika artiklar, detta gör att du automatiskt får rätt konton för de olika momssatserna. Försäljning med olika momssatser bör ha olika försäljningskonton.

Med vänlig hälsning
Christian Winslow
Cash IT AB
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Jag skulle rekommendera dig att i framtiden följa Christians förslag ovan så slipper du tänka på liknande problem framöver. För att nu få rätt i momsredovisningen behöver du skapa en manuell verifikation där du bokför bort det felaktiga beloppet på konto 3614 och bokför det mot ett konto för 12 % moms istället. 
Gör du om momskontrollen kommer du ha två avvikelser, fortfarande en på journalen och nu även en på verifikationen du skapade. Dessa avvikelser tar ut varandra så du kan frånse meddelandet.