Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Är nedskrivning till noll samma sak som utrangering?

Är nedskrivning till noll samma sak som utrangering?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-17

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

En nedskrivning görs om en anläggningstillgång minskar i värde. Och kan helt förlora i värde och då skrivas ner till noll.

En utrangering innebär att tillgången inte längre finns i företaget, att det till exempel blivit stulet eller totalförstörts i brand.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna!

Vi har en del inventarier som inte finns i företaget längre. Jag har i dagsläget bokfört det som en nedskrivning och använt kont 1258 och 7730. Men om jag då tittar på konto 1250 så är det ju fortfarande värdet inkl de datorer som inte längre finns i bolaget. Ska jag fortfarande har kvar dem på konto 1250 men ta bort dem med konto 1258 eller ska jag använda konto 7730 och 1250 så att de försvinner även i bokföringen?

Tack på förhand!

Hej!

Normalt sett brukar man låta beloppet ligga kvar på 1250 så länge som man har kvar inventariet i företaget.

När inventariet sen försvinner nollar du ut både tillgångskontot (1250) och de konton som du har motkonterat avskrivningar och nedskrivningar mot (1258 och ev något mer).
Kostnaden som du har bokfört på konto 7730 och eventuellt annat avskrivningskonto ska ligga kvar eftersom du faktiskt haft de här kostnaderna.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~