Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Artikeletiketter i annan valuta

Hej, 

Jag sitter och skriver ut artikeletiketter och undrar om det går att få utskriftsmallen för artikeletiketter att få i annat språk och valutan i Euro. Jag har försökt jämföra olika mallar och kollat alla funktioner och villkor, men jag blir inte riktigt klok på hur man löser detta. Finns där något enkelt sätt att kunna ändra detta själv? Och hur gör jag i så fall? 

Jag utgår ifrån er standardmall för artikeletiketter. 

Mvh AAxelsson

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Det finns tyvärr inget jättesmidigt sätt för detta men det går att göra med lite jobb.

Det du måste göra är att i artikelregistretflik 1 Artikeluppgifter ange ett engelskt namn på artikeln under fältet Anm 1, detta måste göras på alla artiklar som du vill få med i arkilerettikettsutskriften.

Därefter går du till mallen för artikelettiketten, Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Företag - Mallar - Ettikettmallar - Markera raden för Artikelettiketter - Klicka på pilen i kolumnen Mallar - Markera Artikel Standard - Välj Ändra - Markera artikelbenämning och där välj Anm 1 under funktion till höger på skärmen, därefter kan su spara mallen som en ny mall med annat namn för framtida bruk.

För att få fram pris i ex Euro, måste du skapa en ny prislista där priserna är angivna i den önskade valutan, därefter kommer du få välja vilken prislista som skall användas när du skriver ut artikelregister.
En ny prislista gör du under Försäljning - Försäljningsprislista - Ny

Hoppas att detta fungerar bra för dig!

/Carl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Carl, 

Tack för snabbt svar. I mitt fall handlar det om ca. 850 artiklar. Finns där något annat sätt att kopiera prislistan till Euro med automatisk valutaomräkning? Annars måste jag räkna om alla artiklarna även i det steget. 

Jag löser nog detta annars genom att exportera ut aktuella artiklar på engelska till Excel, räknar om valutan automatiskt där, gör en data merge in i InDesign och skapar en egen mall där och printar. Streckkoden får jag lösa med en EAN-13 font i InDesign. Det bör vara en snabbare lösning. 

Edit.
Såhär löste jag problemet: 

1. Jag öppnade malleditorn för min artikeletikettsmall. Jag tog sedan bort Artikelbenämnigen och priset. Allt som nu finns kvar är Artikelnummer och Streckkod

2. Gör utskrift av alla artiklarna så att jag har engelsk benämning och pris. Sedan översätter jag priset till Euro i en separat kolumn. 

3. Jag skrev sedan ut artikeletiketter enligt punkt 1, mätte marginalerna och sedan skapade en mall i InDesign med mina mått. Jag lade sedan tillbaka de utskrivna papperna i skrivaren. 

4. Jag datamergade sedan excelfilen in i InDesign, sedan skrev jag ut detta på samma artikellappar som jag skrev ut från Visma. Detta funkade på andra försöket och hela processen tog ca. 15 minuter. Nästa gång tar detta 2 minuter förhoppningsvis. Allt går att lösa, det är synd att inte Visma kan göra det direkt. 

Ni får jobba på en enklare lösning, jag kan omöjligt vara den enda som saknar denna funktion. Det vore skönt om Visma kunde vara mer anpassat för Europa, det är ju trotts allt 2016 😉

Mvh AAxelsson