Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

celohbg
MEDLEM

Återbetalning av mellanskillnad leverantör

Hej,

hur gör jag då jag har 2 kredit fakturor i min reskontra samt debet från samma kund. mellanskillanden mellan dessa fakuror är ett tillgodo som nu leverantören betalt tilbaka till oss.
Hur bokför jag detta för att få rätt på reskontran samt så att saldot på leverantören blir 0 kr.
/ Cecilia

6 SVAR 6
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Cecilia!

De här tre leverantörsfakturorna ska alltså ha saldo noll nu?

I så fall är det kanske enklast att gå in på dem en och en, på fliken Betalningar, m m och välja kommandot Ändra betalstatus.
Fyll i samma Datum och Konto på alla tre fakturorna så ska saldot på fakturorna bli noll.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
celohbg
MEDLEM

Hej,

nja, det kommer att bli en diff på 1750 kr som levernatören betalt ut till oss om jag kopplar ihop de 3 fakturona ( 1 debet & 2 Kredit), så de 3 fakturorna tar inte ut varandra.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Fast om du registrerar alla betalningar mot till exempel 1930 så borde det bli korrekt.

Eftersom värdet på kreditfakturorna är 1750:- mer än värdet på debetfakturan så kommer det blir korrekt.
Om jag har missuppfattat dig får du gärna återkomma med beloppen på alla leverantörsfakturorna så ska jag fundera vidare 🙂
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
celohbg
MEDLEM

hej,

jag testar och återkommer om det blir galet. Tack för hjälpen.
/ Cecilia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det hade varit intressant att utveckla frågan/instruktionerna, såtillvida att det knappast är ett ovanligt problem när fakturor/kredtnotor inte överenstämmer i belopp. Och alltså måste delbetalas sinsemellan. Jag har sökt igenom hjälp- och support dokument men finner ingen tydlig hjälp.

Än knepigare blir det om leverantören också är en kund och kvittning skall ske mellan leverantörsfakturor/-kreditnotor och kundfakturor/-kreditnotor.

Borde då inte ett förslag på instruktioner baseras på ett obs-konto istället för direkt mot 1930 och en färdig mall eller instruktion finnas.

Dan

Hej Dan!

Jag tar vidare att hjälpen borde förtydligas gällande betalning av debet- och kreditfakturor. 

I baskontoplanen finns konto 1517 kvittning kundfaktura och 2449 kvittning av leverantörsfakturor som kan användas vid direktkvittering. Men som i detta fallet återbetalning av mellanskillnad så kommer ju 1930 eller motsvarande i slutändan påverkas, så då brukar jag tycka att det är enklast att använda det hela vägen men det går såklart bra att använda ett annat konto istället.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~