Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avdraget belopp på kundfaktura

Jag har skickat en faktura till en kund som vi sedan var överrens om att den skulle krediteras i goodwill.
Jag krediterade den och nollade den mot ursprungsfakturan.
Kunden betalade dock in beloppet, och eftersom fakturan redan var krediterad och nollad så la jag det på skuldkontot - skuld till kunder, i en vanlig verifikation.
Nu en månad senare när ursprung och kreditfaktura är journalförda har kund gjort inbetalning på en annan faktura och dragit av beloppet som skulle krediteras.
Jag vet inte hur jag gör inbtalning på detta då beloppet dom dragit av kan jag inte styra mot någon kredit.
jag vill alltså ta bort det ifrån kontot skuld till kunden men samtidigt vill jag få rätt i inbetalningar. Hjälp!

1 SVAR 1
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

När du nu ska markera fakturan som betald gör du det i två steg.
Först gör du en delbetalning av den delen som kunden faktiskt betalade in. Om du använder kommandot Direktbetala på fakturan så ändrar du beloppet i Betalt till vad som verkligen kom in på ditt bankkonto.
Sen skapar du en inbetalning till där du väljer Betalsätt det konto som du bokade upp skulden på. 
Då kommer fakturan få saldo noll och du kommer nolla ut din skuld till kunden. Välj samma datum på båda inbetalningarna så blir det snyggt också.

Tycker du att detta är krångligt så kan du istället göra hela inbetalningen till ditt bankkonto och sen göra en manuell justering i bokföringen där du krediterar ditt bankkonto och debiterar ditt skuldkonto. Då får du samma efffekt.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~