Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kvittning i verifikation

I våras tog jag över ett företag utan att få säkerhetskopia. Jag fick bara ingående värde på ex leverantörsfakturorna på 2440. Nu är det så att ett av dessa företagen skickar också vi fakturor till. Detta görs i ett annat program än Visma. Nu har leverantören och "mitt " företag kommit överens om att kvitta fakturorna mot varandra.
Då 2440 fakturan är upptagen i moms i augusti och mina är ny skrivna ska jag ta upp moms. Hur jag än vrider och vänder på detta får jag avvikelser i momsrapport. Hur ska jag göra??

1 SVAR 1
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Bara för att vara säker på att jag förstår, du menar att leverantören också är en kund.
Och ni registrerar era kundfakturor i ett annat system.

Lättast är att tänka de här var för sig. Alltså när du bokför kundfakturan gör du det som vanligt. Till exempel 1510 mot 3051 och 2611.
Därefter kan du bokföra en verifikation 1510 mot 2440 om fakturorna tar ut varandra.

Om du bokför fakturorna som en vanlig försäljning så borde du inte få någon differens i momskontrollen. Kontrollera vilka försäljningskonton och momskonton du har använt.
Ta också en kik på filmen Så fungerar momskontrollen i Visma Administration för tips på vad som kan ha blivit fel.

Återkom om du behöver ytterligare information eller om jag har missuppfattat dig!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~