Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avrunda artiklars pris

Hej,
Vi jobbar med Visma Administration 2000. Vi har ett artikelregister med cirka 3000 artiklar och priserna är inlagda i SEK. Däremot har vi en hel del kunder som faktureras i EUR och USD. När SPCS räknar om priserna blir det ofta med två decimaler, exempelvis 386,23 EUR. Jag skulle vilja att programmet avrundar till närmsta 0,1-tal alltså i detta fall 386,20 EUR. Likadant för kunderna som betalar/ får fakturorna i USD.
På sista raden i fakturan avrundas det alltid, men jag skulle vilja att det görs på varje artikel.

Går det allt lösa?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Precis som du säger så avrundas bara totalbeloppet av den inställning du gjort på inställningar för valutan under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning - och fliken Dokumentinställningar.

Använder du en SEK-prislista så kommer varje artikelrad beräknas om med valutakurs  med två decimaler.

För att få varje artikelrad avrundat till närmsta 0,1 tal får du lägga upp en försäljningsprislista med valuta EUR. På flik 1 på försäljningsprislistan får du sätta in att du vill ha avrundning 0,10, observera att det är a-priset som avrundas till närmsta 0,1 inte summan av raden.

Mia