Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avslag på husfaktura

Hej!
Jag var hos en kund och han ville utnyttja ROT. Jag skickade fakturan och han betalade så jag kunde skicka in ansökan.

Nu fick jag meddelande från Skatteverket att ärendet är under utredning eftersom fastigheten är nyare än 5 år. Jag förstår att ROT:en inte kommer gå igenom och undrar hur jag ska göra för att kräva kunden på resten av pengarna?

Jag kan inte makulera fakturan eftersom han redan har betalat in en del. Gör jag en ny på resterande belopp så vet jag inte hur jag ska bära mig åt för att få ursprungsfakturan som slutbetald i programmet.

Det hade varit bra om det fanns en knapp att klicka på om ROT inte går igenom men så bra är det förmodligen inte. Hur gör jag nu så att min revisor blir nöjd och jag får mina pengar på rätt sätt?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

funktionen du efterfrågar finns redan i programmet. Jag antar att du använder programmodulen för att skicka Ansökan till Skatteverket redan idag. Programdelen finns under Betalningar – Husarbete. När beslutet kommer från Skatteverket med hur mycket skattereduktion du får, sköter du registreringen på fliken Beslut. Du registrerar beloppet från Skatteverket i kolumnen Beslutad skattereduktion. Om du får helt avslag från Skatteverket ska du skriva in beloppet 0,00 kr i kolumnen, eller om del av beloppet godkändes så anger du det.

När du markerat att Skatteverkets beslut inte godkänts hittar du sedan fakturan under din kravhantering, Funktionen finns under Betalningar - Betalningspåminnelser. Väljer du att skriva ut fakturan som en betalningspåminnelse får du på så sätt med texten "Den preliminära skattereduktionen har helt eller delvis blivit avslagen och därför måste du även betala resterande belopp."

Mia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag fick avslag på en del av en rotansökan men i farten så råkade jag markera den som helt utbetald. 

Hur kan jag få tillbaka fakturan till flik 2 "beslut" för att kunna justera den?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om det blev registrerat som att du fick hela ROT- avdraget av skatteverket men det skulle egentligen vara en del av beloppet gör du såhär:

Gå in på fakturan det gäller under Försäljning - Kundfakturor - flik spårning på fakturan. Där ligger det en betalrad med beloppet som kunden betalt till dig och en rad nu med ROT beloppet. Har raden med ROT beloppet ännu inte fått något journal och verifikationsnummer kan du klicka på raden och ta bort den med soptunnan.

Därefter ska fakturan på nytt dyka upp under Betalningar - Husarbete  - fliken Beslut så du kan göra om registreringen av beslutet från skatteverket.