Vi använder f.n. konto 1790 både för periodiseringar av leverantörsfakturor och för manuella verifikationer av upplupna intäkter (dvs. om en faktura skickas 2015 för en intäkt som arbetades in under 2014).
Men när jag jämför balansen på 1790 med kvarvarande periodiseringar (i listan Periodiseringar - sammanställning) så skiljer sig dessa.
För att enklare spåra vari felet ligger tänkte jag att det kan vara bra att dela upp periodiseringar av leverantörsfakturor (som är många) och manuella verifikationer av upplupna intäkter, på två olika konton.
Vad är att rekommendera när det gäller detta? Bör jag använda mig av 1790 och 1791 t.ex.? Eller finns det något annat sätt att spåra var differensen ligger? Jag har skrivit ut kontoanalys för 1790 och bockat av varje verifikation manuellt, men kan ändå inte hitta felet... Eller är det så att rapporten "Periodiseringar - Sammanställning" inte räknar ut kommande periodiseringar korrekt, så att de egentliga kommande periodiseringarna inte stämmer överens med uträkningarna i den rapporten?
Innehållet i denna tråd har verifierats av Visma Spcs 220628