Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avstämning - utskriftsordning av poster i kontoanalys

När jag stämmer av mitt bankkonto I slutet på månaden brukar jag ta ut en kontoanalys från 1930 för att göra avstämmningen mot kontoutdraget. Utgifter är inga problem att stämma av, de är få och i datumordning (från verifikationer) , men inkomsterna (från fakturor/inbetalninsjournal) blir alla med samma datum (den siste i månaden) och den inbördes ordningen är för mig helt slumpvis (varken per betaldatum, kundnummer, belopp etc..).
Har det smugit sig in mer än ett fel under månaden kan det ta mig flera timmar att reda ut pga av den slumpvisa ordningen I kontoanalysen.
Finns det något bättre sätt att göra denna avstämmning?
Går det att välja ordning på utskriften från inbetalningsjournalen? (hade varit kanon om detta hade gått att få i belopps-sortering)

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-19

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Det finns en fiffig avstämningsfunktion i programmet som jag kan rekommendera att testa till att börja med. Använder du journalerna i programmet och inte bokför manuellt så fungerar denna väldigt bra.

Du kan stämma av dina kundfordringar och leverantörsskulder och du har även möjlighet att välja övriga konton. Du hittar funktionen under Bokföring - Avstämning. Programmet kan då automatiskt hitta fel och tipsa om vilken eller vilka transaktioner som en eventuell diff kan bero på.

Du hittar mer information i hjälpavsnittet: Gör avstämning - automatiskt

Om du tycker att det är rörigt att få alla transaktioner från journaler i en och samma verifikation så finns det möjlighet att ställa in så att det skapas en verifikation för varje faktura eller inbetalning istället, om det kan underlätta. Denna inställning gör du via Arkiv - Inställningar - företagsinställningar - Bokföring. Här kan du välja att få En verifikation per affärshändelse på den eller de journaler du önskar.

Har du fler funderingar får du gärna återkomma här.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag fick inget riktigt svar på frågan jag hade för ett år sedan...

Jag använder den nya funktionen avstämmning den underlättar lite men löser oftast inte mina avstämning-problem. T ex om några kunder betalar in fel belopp och/eller jag råkar bokföra fel belopp eller på fel konto (har 3 olika). Kan felen vara svåra att upptäcka snabbt.

Men det hade varit mycket enklare I fall posterna I utskriften från kontoanalysen hade varit I någon logisk ordning.

Så åter till grundfrågan, I vilken ordning skrivs postern ut i kontoanalysen? (De posterna som kommer från inbetalningsjournalen)

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

I journalen presenteras fakturorna i fakturanummerordning. I bokföringsunderlaget verkar ordningen, precis som du säger, vara mer slumpmässig. Jag kan inte hitta något mönster på ordningen i bokföringsunderlaget. Men denna ordning blir även den som raderna skapas i och som du så småningom ser i kontoanalysen (förutsatt att de är bokförda på samma datum). Dessvärre går det inte att välja ordning i journalen eller bokföringsunderlaget.
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK, vad är anledningen till att ni programmerat det så (slumpmässig ordning)???
Finns det något annat sätt att att slippa lägga ner flera timmar (när man ska försöka hitta i den slumpmässiga ordningen) för att stämma av fakturor mot olika bankkonton när något har blivit fel?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kanske kunde inställningen som Annie skriver om angående en verifikation per affärshändelse vara en lösning? Då kommer betalningarna i datumordning, vilket skulle lösa problemet i Kontoanalysen, eftersom denna sorterar transaktioner i datumordning i första hand.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Differens - Administration.

Differens mellan Bokförning och bank konto ?
Kan någon vara snäll och förklara mig hur ska jag göra

Jag har mer pengar på bankkonto än i bankkonto i bokförning jag har försökt hitta diff men jag hittade inte hur ska jag boka att det blir rätt

1932 D
XXXX K

Tack
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag slår ihop din fråga med en tidigare tråd om avstämning för att hitta vad som är fel. Det finns även en film om avstämning, Automatisk avstämning

/Mita