När jag stämmer av mitt bankkonto I slutet på månaden brukar jag ta ut en kontoanalys från 1930 för att göra avstämmningen mot kontoutdraget. Utgifter är inga problem att stämma av, de är få och i datumordning (från verifikationer) , men inkomsterna (från fakturor/inbetalninsjournal) blir alla med samma datum (den siste i månaden) och den inbördes ordningen är för mig helt slumpvis (varken per betaldatum, kundnummer, belopp etc..).
Har det smugit sig in mer än ett fel under månaden kan det ta mig flera timmar att reda ut pga av den slumpvisa ordningen I kontoanalysen.
Finns det något bättre sätt att göra denna avstämmning?
Går det att välja ordning på utskriften från inbetalningsjournalen? (hade varit kanon om detta hade gått att få i belopps-sortering)
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-19
Jag fick inget riktigt svar på frågan jag hade för ett år sedan...
Jag använder den nya funktionen avstämmning den underlättar lite men löser oftast inte mina avstämning-problem. T ex om några kunder betalar in fel belopp och/eller jag råkar bokföra fel belopp eller på fel konto (har 3 olika). Kan felen vara svåra att upptäcka snabbt.
Men det hade varit mycket enklare I fall posterna I utskriften från kontoanalysen hade varit I någon logisk ordning.
Så åter till grundfrågan, I vilken ordning skrivs postern ut i kontoanalysen? (De posterna som kommer från inbetalningsjournalen)
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.