Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra betalning av manuellt ansökt Rot-avdrag

En av våra kundfakturor med Rot-avdrag gick av någon anledning inte att "göra genom programmet" utan jag fick meddelande om att "ansökan måste göras manuellt på Skatteverkets hemsida". Det var i o f s inga större problem men nu när skattereduktionen på husarbetet från skatteverket ska bokföras vet jag inte hur jag ska göra. Fakturan finns inte med på flik 1 eller 2 (ansökan & beslut) utan endast under flik 3 (spårning) och i kundreskontran. Jag kommer inte heller åt det genom att gå in direkt i fakturan. Hur ska jag bära mig åt?

M v h

Heléne

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Heléne!

Har du registrerat att kunden har betalat sin del?
Det är först efter det som fakturan dyker upp under fliken 1 eller 2 under Skattereduktion husarbete.

Om kundens del redan är betald kan du gå in på fakturan på fliken Spårning. Finns det något belopp kvar i Saldo kr?
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kundens betalning är bokförd men inte journalförd. i Saldorutan du talar om ovan står endast det belopp som kommer från Skatteverket. Tror du att det är journalen som fattas? Jag får prova under morgondagen. Tack för hjälpen så här långt.
/Helene
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

Journalen ska inte påverka om det är ansökningsbart eller inte.
Eftersom du har ansökt manuellt och fått pengarna från Skatteverket så är det enklast att gå in på fakturan på fliken Spårning och välja Direktbetala

Du fyller i datum och belopp som blivit inbetalt och när du klickar på Lagra så sparas inbetalningen och du kan därefter skriva ut en inbetalningsjournal.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~