Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avvikelse momsrapport efter leverantörsfakturajournal skrevs ut

Jag gjordet en momskontroll och det var inga avvikelser.  Sen när jag gjorde leverantörsfakturajournalen och därefter gjorde en momskontroll så blev det avvikelse på 25% försäljning/uttag ruta 05-8  och 6% försäljning/uttag ruta 05-8.

Frågan är hur ska jag hittar felet och när jag gjort det hur ska jag kunna ändra det nu när leverantörsfakturajournalen är gjort?

Det är alltså i leverantörsfakturajournalen som avvikelsen finns. För om jag göra momskontroll 160701-160730 så får jag ingen avvikelse, men jag får det om jag gör momskontroll den 31 juli.

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag hade avvikelse också men det skall komma upp längst ned på momskontrollen vilken faktura som avvikelsen ligger på. Fick också rådet idag när jag pratade med Visma, att när du är inne på momskontrollen så finns ett litet fönster "hjälp" skriv avvikelse momskontroll så kommer du in i skriven hjälp. Här finns "vad gör jag om momskontrollen är fel" gå in där så hittar du förhoppningsvis den hjälp du behöver. - Jag fick helkreditera den faktura det gällde för att sedan föra in den på nytt för att få det att bli rätt. När fakturajournalen är utkörd så går ju inte fakturan att ändra på utan man måste göra på ovan sätt. Men detta förutsätter att du hittar fakturan det är fel på... Lycka till! /Marie

Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du får fel när du tar ut levfakturajournalen så måste du ha använt ett konto som på verkar försäljningen (ett 30-konto), istället för ett kostnadskonto, eller också har du fel inställning på nåt av kostnadskontona.