Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tobbe_3
MEDLEM

Avvikelser i momskontrollen efter korrigering

Jag använder Visma förening för att sköta bokföring för ett Handelsbolag.
Jag bokförde momsen fel i början av 2012 på så sätt att jag debiterade 2610, utgående moms i stället för 2640, ingående moms med 3406,77 kr för 14 leverantörsfakturor och krediterade 2640, ingående moms med 7550,00 för en kundfaktura i stället för 2610.
Jag upptäckte felet när jag hade bokfört 14 kostnadsposter och 1 intäktspost och korrigerade med en bokföringstransaktion som var
D2640 7550,00 K2610 7550,00 (momsen för den inbetalda fakturan från en kund) samt
D2640 3406,77 K2610 3406,77 (summan av momsen för leverantörsfakturorna).

När jag nu kör momskontrollen så får jag upp en avvikelse för alla dessa bokföringsposter och min fråga är om jag kan bortse från dessa avvikelser eller måste jag göra ändringsbokföringar för respektive post innan jag skriver ut momsrapporten?
Tobbe

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Om du gjort korrigeringarna i samma period som det blev fel så ska du kunna se längst upp i momskontrollen att det stämmer och att du inte får någon avvikelse där längst ut till höger. Däremot kommer programmet ändå presentera dessa verifikationer i nedre delen där det står verifikationer med avvikelser eftersom de inte stämmer var för sig. Men totalt så stämmer det och du kan gå förbi momskontrollen. Kontrollera gärna också så att momsrapporten ser ok ut när du skriver ut den.