Hej Joanna!
Ja, jag fick hjälp med här ärendet när jag ringt in på måndagen.
Det finns sannolikt inget som Visma kan göra bättre/tydligare för att helt förhindra att kunderna betalar in till vanliga BG istället för till Collectors (se nedan exempel).
Det jag skulle önska att ni fokuserar på i första hand är hur klumpbetalningarna i mitt beskrivna problem påverkar övrig drift/hantering i programmet. Det känns inte hållbart att behöva skicka säkerhetskopior på tvätt två gånger i halvåret - vilket är den frekvens med vilket dessa klumpbetalningar hänt hittills då vi som nu skickar 800 fakturor i månaden.
Oftare än så betalar förstås kunder in till vanliga BG istället för till Collectors (men allt som oftast då faktura för faktura, vilket ju kan direktbetalas i Visma utan att Visma låser sig). Nedan följer några troliga exempel på varför det kan vara så:
- Hade redan lagt in betalningen (men på försent datum) och ändrar inte.
- Hinner betala innan brevet från Collectors kommer fram (många kunder hör av sig runt en vecka efter vi skickat till Collectors och säger att de fick påminnelsen samma dag de då hör av sig).
- Chansar på att slippa påminnelseavgiften om de betalar snabbt efter att ha fått kravet.
- Tycker att de inte ska betala kravavgifter, så struntar i det och betalar in kapitalbelopp.
- Har fått flera krav och klumpar in allt till vanliga BG för att det är enklare än att knacka flera långa OCR (vanliga BGt kräver inte OCR).
Detta var alltså några exempel jag kan komma på varför kunder kanske betalar in till vanliga BG istället för till Collectors. Många kunder betalar dock på påminnelsen till Collectors och då är ju allt frid och fröjd som du nämner.
Jag hoppas att ni tar detta till er och i alla fall
överväger att lösa problemet med att Visma låser sig när kund klumpbetalat fakturor som gått till Collectors enligt min tidigare beskrivning.
Glad midsommar!
/Nina