Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Beräkna kalkylpris med hänsyn till valutakurs

Vi har ett ganska stort problem. Huvuddelen av våra lagerinköp sker i utländs valuta. Vi uppdaterar valutakurserna under programunderhåll när de ändras. Problemet är att de inlagda kalkylpriserna i artikellistan inte uppdateras med hänsyn till inlagd valutakurs. Detta är ett ganska stort problem. Antingen så skall vi manuellt uppdatera samtliga (+1000 st) artiklar genom att räkna om priset och lägga in det nya korrekta kalkylpriset eller leva med felaktigt kalkylpris.

Jag skulle vilja att det fanns en omräkningsfunktion där programmet räknade om kalkylpriset på artiklar med huvudleverantör som levererar i annan valuta än SEK. Priset kan baseras på det på artikelkortets inlagda priset i utländs valuta under huvudleverantör och den under programunderhåll inlagda valutakursen. Detta kan vara ett val man gör i inställningar.

9 SVAR 9
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Så länge som du har ett korrekt inpris på artikeln fungerar det i programmet så som du önskar. Inpriset per leverantör hittar under Register - Artiklar och tjänster, fliken 3. Inpris per leverantör är till skillnad från kalkylpris och senaste inköpspris alltid i leverantörens valuta. Kalkylpris och Senaste inköpspris är alltid i SEK.

Under Arbeta med - Artiklar/Lager - Prisomräkningar - Kalkylpriser kan du göra omräkningar för kalkylpriser.

Om du på fliken 2 väljer att utgå från leverantörens inpris eller huvudleverantörens inpris och sen inte väljer något i omräkningsprocent så räknar programmet kalkylpriset utifrån inpris i leverantörens valuta med hänsyn till den valutkurs du har inställt i programmet under Arkiv - Programunderhåll - Valutakurser.

Beräkningen gör du via Kommando - Beräkna. När du har kontrollerat priserna på fliken 1 Kalkylpris väljer du Kommando - Gör definitiva.

Jag rekommenderar att du tar en säkerhetskopia av ditt företag första gången du testar kalkylprisomräkningen.

Lycka till och hojta till om du undrar över något!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi både köper och säljer produkter i EUR.
Utpriser blir därmed i EUR men jag måste fortfarande basera mina inpriser i SEK i Visma Adm. Beroende på hur valutakursen svänger får jag olika marginaler på order och fakturor om jag inte korrigerar detta manuellt vilket är tidskrävande.
Jag är ute efter att kunna hålla koll på våra marginaler över tid utan handpåläggning.
Om jag kunde lägga in kalkylpriser i EUR så skulle det lösa mitt problem.
Vad göra?

This reply was created from a merged topic originally titled
Kalkylpriser i ursprungsvaluta.

Hej!

I dagsläget är kalkylpriser alltid i SEK. Däremot kan du uppdatera kalkylpriset löpande med hjälp av omräkning av kalkylpris.

Jag har beskrivit närmare hur kalkylpriser kan beräknas med hänsyn till valutakurs i den här tråden.
Hoppas att du hittar svaret här, annars får du gärna återkomma om det inte var svar på din fråga.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
agortus
MEDLEM

Varför inte kunna koppla ett kalkylark i typ Excel som jag kan beräkna uti.

Känns som alla pusselbitarna finns på plats, saknas gör klurigheten!

Hej!

Återkom gärna med vad det är du tycker att du saknar idag gällande kalkylpriser.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Om vi tar de mer komplexa beräkningarna från vår verklighet:
Inköp sker bla i Kina i USD. Tillkommer frakter, tull, hanteringskostnader mm fram till vår port i € resp SEK. Där har vi summan kostnader.

Sedan säljer vi i antingen USD eller i SEK beroende på kund och risknivå.

Men hur kunna hålla reda på denna dynamik? Hur kunna hålla en TB analys levande? Idag finns i Admin 2000 valutakurser, TB (eller annan beräkning) finns, men ingångsvärdet är för dynamiskt för att kunna ha nytta av dagens statiska modell. Dessutom: utrymmet är för begränsat och ger inte utrymme för kommentarer.

Hej!
Jag skapar en egen tråd av detta, eftersom det inte riktigt har med valutaomräkningen av kalkylpriset att göra.
/Anna Referera till det nya ämnet här: Fullständiga kalkykostnader vid inköp från utlandet
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Helt OK.
Förstår att du sätter dig in komplexiteten och återkommer!! Rätt?

Helt korrekt, fast i den nya tråden!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~