Hej!
Vilket försäljningskonto det blir på fakturorna och därmed på fakturajournalen, 3900 i ditt fall, styrs av om du använder artiklar eller inte när du fakturerar. Använder du artiklar väljs kontot beroende av
artikelkonteringen som ligger på artiklarna. Har du inte artiklar, utan skriver textrader när du fakturerar, väljer programmet standardkontot som finns i föreningsinställningarna under
Arkiv - Inställningar - Föreningsinställningar - Kontonummer i rutan
Försäljning.
Du kan alltså ha olika försäljningskonton på dina fakturor. Vill du styra det du fakturerar till olika konton kan du antingen göra det med olika artikelkonteringar på dina artiklar eller genom att ändra manuellt på fakturans flik
1. Faktura i kolumnen
Konto. Väljer du att ha ett specifikt konto enbart för medlemsavgifter och är noga med att kreditera de fakturor för medlemsavgifter som inte blir betalda kan du göra en uppföljning på det kontot sedan, för att se vad som blivit betalt.
Är det själva inbetalningen du vill särskilja, inte försäljningen, berörs den enbart av steg två i Annas beskrivning ovan:
Konto 1510 kredit
Konto 1930 debet.
Den konteringen visar inte att det är just en medlemsinbetalning utan enbart att kundfordran minskat och att du har fått in pengar på bankkontot. Vill du se på inbetalningen om det gäller en medlemsavgift eller inte skulle du kunna använda dig av resultatenheter. I kontoplanen kan du aktivera att du vill använda resultatenheter genom att på kontot det gäller, på raden
Resultatenhet, välja
Ofta eller
Sällan. När du bokför själva inbetalningsjournalen kan du inte sätta någon resultatenhet där men på verifikationen som skapas, antingen per automatik eller manuellt om du valt den inställningen, kan du lägga till en resultatenhet i efterhand och sedan göra urval på den i diverse utskrifter. Det görs genom att stryka den första raden med 1930 och sedan lägga till den igen med en resultatenhet.