Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lena__37
MEDLEM

Boka bort i reskontran

Jag har i reskontran en skuld till en medlem. Resultatet av
en felbokning jag inte uppmärksammade. Alltså en kreditfaktura som jag inte kan
boka mot debet. Hur kan jag få bort denna post från reskontran?

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-10-11

 

 

8 SVAR 8
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Vad var anledningen till att du skapade kreditfakturan?
Var det för att debetfakturan var felaktig?
Hur bokförde du då bort debetfakturan?

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Lena__37
MEDLEM

Detta fel uppkom för mkt länge sedan när vi startade upp. Då fick vi in betalningarna kontant och jag bokade in fakturorna efterhand. Inbetalningen är sedan bokad på annan medlem.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Okej, är omsättningen rätt? Är dina kassa/bank/giro-konton korrekta?

När man skapar en kreditfaktura så minskar man omsättningen och momsen och bokför mot 1510.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Lena__37
MEDLEM

Vet att detta är "rörigt" och ligger från 2012. Lite svårt att gå tillbaka och få rätt historik. Betalningen låg från början inte i någon reskontra utan jag skapade fakturorna när jag fått inbetalningen. Bokade på fel medlem. Betalningen bokades senare på rätt medlem. Omsättning och kassa/bank är inte påverkade. Vill väldigt gärna få bort det här nybörjarmisstaget (Det gäller medlemsavgift u moms)

Okej, om du inte vill påverka bokföringen utan endast få bort fakturan ur reskontran så kan du göra en betalning på fakturan och sen att du tar ut en journal som inte går över till bokföringen.

Gör såhär:
  1. Se först till att alla inbetalningar är journalförda.
  2. Därefter gör du en inbetalning på kreditfakturan.
  3. Gå sen in under Arkiv - Inställningar - Föreningsinställningar, Bokföring. Sätt en markering i rutan Bokför journaler och momsrapporter manuellt
  4. Skriv ut inbetalningsjournalen med bara den här betalningen och godkänn den.
  5. Gå därefter tillbaka och ta bort markeringen i föreningsinställningarna.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Hej. Nu har jag en ny variant på samma problem:

Behöver hjälp att ”snygga till” reskontran. En medlem debiterades 170 kr men betalade in 175. Av misstag bokade jag 175 vilket gör att det ligger -5 kr på hans reskontra. Totalbeloppet är inbokat på bank. Fick aldrig till det att göra avräkning på beloppet vid nästa faktura och nu är han avflyttad. Jag har ett s k ”slaskkonto” för sådana belopp. Hur bokar jag de här -5 kr så jag får bort dem f rån reskontran?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

För att få bort beloppet på -5 kronor på fakturan behöver du gå in och göra en betalning via fakturans flik Spårning. Gå in på fliken Spårning och välj direktbetala uppe i menyn, programmet ska föreslå de -5 kronor som ligger i saldo på fakturan. Du väljer vilket konto som ska minskas/krediteras med dessa 5 kr och sedan även betaldatum. Betalningen kommer att komma med på nästa inbetalningsjournal och du får då eventuellt boka om de 5 kronorna manuellt till ditt "slaskkonto".

Tack för hjälpen!