Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra med kontantmetoden

Jag gör bokföringen åt en ekonomisk förening och använder mig av Visma förening. Föreningen använder sig av kontantmetoden, hur ställer jag in detta i programmet så det blir rätt vid fakturahantering? Som det är nu vill programmet bokföra mot 1510 Kundfordringar istället för direkt mot intäktskontot.

4 SVAR 4
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

I Visma Förening finns ingen inställning för kontantmetoden.

Om du fortfarande vill arbeta med fakturajournaler kan du ställa in att de inte ska föras över automatiskt till bokföringen. Den inställningen gör du under Arkiv - Föreningsunderhåll - Bokföring. Sätt en markering i rutan Manuell registrering av bokföringsorder för att journalerna inte ska föras över automatiskt. 

Fakturorna bokför du därefter under Arbeta med - Bokföring - Verifikationer.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, det förklarar varför jag inte hittar inställningen.

Anledningen till att jag söker det är för att jag skapar och skriver ut fakturorna via programmet och sedan vill hålla koll på vilka som betalat. Tidigare är det gjort så att fakturorna är skapade i programmet men sedan finns det ingen uppföljning på om de är betalade eller inte

En lösning jag hittat är att ställa in kontot för kundfordran till intäktskontot (nästan alltid samma). Inte den bästa lösningen, men kanske fungerar.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

Alla obetalda fakturor i programmet kan du få ut på en Medlems-/kundreskontralista. Fakturorna försvinner från listan när de markeras som betalda.
Detta behöver inte nödvändigtvis hänga ihop med bokföringen eftersom man enligt kontantmetoden bokför fakturorna först när de betalas.

Medlems-/kundreskontralistan hittar du under Utskrifter - Medlems-/kundreskontra.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Tompis51
MEDLEM

Jag är ny användare av Visma förening och skall nu fakturera medlemsavgifter (faktura;avtal;avtalsmall) för första gången.  Men hur gör jag med de medlemmar som redan betalat sin avgift direkt till vår bankkonto? Skriver ut en faktura som aldrig går iväg och sedan bokför den som betald?

Tidigare har jag använt kontantmetoden. Går det att göra i Visma förening?

Tacksam för hjälp

Tom Carlson