Nyår och tid att se över medlemsregistret. Där ingår bland annat att ta bort medlemmar som inte är aktiva/har betalt sin årsavgift. Som ny användare av Visma eEkonomi finner jag till min förvåning att det inte går att ta bort en medlem (=kund) "som har en historik", bara inaktivera. Såvitt jag förstår strider det mot dataskyddsförordningen (GDPR) enligt vilken medlem "har rätt att få sina personuppgifter raderade". Finns det någon lösning? Tom Carlson kassör och ansvarig för medlemsregister i en mindre förening
... Visa mer
Stort tack! Det löste problemet. (Eftersom det var en avtalskund fick jag avsluta avtalet och skapa ett nytt innan jag kunde ordna en ny faktura.) Än en gång tack! Tom
... Visa mer
Jag har av misstag angett en kundfaktura som betald. Nu stämmer varken saldot med bankkontot 1930 eller kundfordringar 1510. Fakturan är utskriven och journalförd. Hur korrigerar jag det så att saldona stämmer? Skapar jag en kreditfaktura uppstår ju en "skuld" till medlemmen. Mvh Tom Carlson
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-10
... Visa mer
Medlemskategorier, prislistor, avtalsmallar, kontoplan, konteringsmallar, verifikationstexter och diverse föreningsinställningar under Arkiv. Kortsagt slippa uppfinna hjulet på nytt varje gång.
... Visa mer
Tack för svaret. Men jag önskar att föra över olika föreingsinställnigar, i stort sett allt utom alla data. T.ex. genom att kopiera en förening. Är det möjligt?
... Visa mer
Jag ska skapa en ny förening och vill använda grundläggande inställningar, mallar med mera från en annan förening i Visma förening. Finns det något sätt att göra det på? Tom
... Visa mer
Tack för förtydligande (och stor hjälp). Jag har hittills jobbat med att göra ett avtal för nya medlemmar, men det kanske går utan att man behöver skriva en faktura? Jag ska testa. Trevlig helg Tom
... Visa mer
Tack för svar. Det rör sig om två typer av inbetalningar: 1. Medlemmar som betalar medlemsavgift utan att ha fått faktura (t.ex. nya medlemmar och befintliga medlemmar som betalar innan de fått fakturan). De kan betala via swish eller bankgiro 2. Redovisning från "återförsäljare" och "bokningstjänster" typ Billetto, iZettle. Där kommer ett belopp in på kontot och en redovisning skickas separat. Om jag förstår dig rätt så är det onödigt att använda sig av kontantnota i de fallen och i stället gå direkt på bokföring?
... Visa mer
I hjälpen till Visma förening står "För kontantnotor behöver du inte registrera några inbetalningar utan de blir automatiskt markerade som slutbetalda när fakturan skapas" Eftersom vår förening får många inbetalningar via swish och kort utan att någon faktura skrivits ut behöver jag lösa några problem: 1. Innebär det att jag måste bokföra dessa inbetalningar manuellt eftersom det inte skapas någon inbetalningsjournal. 2. När jag skriver ut kontantnotan står det längst ner "Att betala" trots att jag angett Kontantnota under Försäljning och använt den mall som är förvald under Föreningsinställningar. Tack på förhand Tom Svenska sällskapet för filosofisk praxis
... Visa mer
Jag är ny användare av Visma förening och skall nu fakturera medlemsavgifter (faktura;avtal;avtalsmall) för första gången. Men hur gör jag med de medlemmar som redan betalat sin avgift direkt till vår bankkonto? Skriver ut en faktura som aldrig går iväg och sedan bokför den som betald? Tidigare har jag använt kontantmetoden. Går det att göra i Visma förening? Tacksam för hjälp Tom Carlson
... Visa mer