Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Daavvan
UTFORSKARE

Dela upp artikel på olika konton

Vi är ett tjänsteföretag som har en mängd olika avtal i olika prisklasser och inget avtal är det andra likt, vi skriver avtalen med total kostnad per år och delar upp denna kostnad på 12 och fakturerar således en gång per månad och med en enda artikelrad i fakturan. Jag skulle nu vilja dela upp denna artikeln/debiteringen på olika 3-konton (exempel 20000 total månadsdebitering delas upp 15000:- på konto 3042 och 5000:- på konto 3045) finns det något sätt jag kan göra detta på? Att använda flera artikelrader ser jag inte som möjligt då det skulle bli för mycket manuell hantering och hög risk för felskrivning/debitering. Paketartikel ser jag inte heller som möjligt eftersom de olika kontona aldrig belastas lika mycket mellan de olika avtalen.

1 SVAR 1
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag har funderat och det finns inget jättebra sätt att hantera det här, men om du inte vill koppla rader eller använda struktur på artiklarna så kanske det kan gå med en konteringsmall?
Skapa en konteringsmall med en kontering som du utför i slutet av varje månad där du omfördelar omsättningen. Du kan läsa om hur du skapar konteringsmallar här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/konteringsmall-...

Ett annat alternativ är om du har lagt upp de här avtalen i programmet under Försäljning - Avtal att du där lägger in artikeln och därefter underartiklar som justerar bokföringen.


När du sen skapar fakturorna får du komma ihåg att ta bort markeringen för Skriv så syns inte raden på fakturan till kunden.




Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~