Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Delbetalning av leverantörsfaktura med ny faktura för varje delbetalning

hej,

 

Har fått faktura från Ikano (media markt företagskort) . Man har möjlighet att delbetala, och då kommer en ny faktura med en delbetalningsavgift för varje delbetalning. Hur hanterar jag detta?

 

Ursprunglig faktura med faktura/ocr nr, totalt 19 237 kr inkl moms.

 

väljer jag att delbetala betalar jag

 

första gången: 6 502 (inkl en avgift på 90kr som inte ingår i ovan belopp) med ovan fakturanr

andra gången 6 502 kr inkl ny avgift på 90kr (heller inte inkl i ovan) med nytt faktura/ocr nr

tredje avbetalningen 6 503 inkl 90 kr avgift på ytterligare nytt faktura/ocr nr.

 

Då har jag alltså betalt 19 507.

 

Kan jag lägga allt på ursprungliga faktura/ocr nr, göra delbetalningar på fakturan och bokföra avgifterna separat?

 

Tack!

 

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Den ursprungliga fakturan bokför du som en leverantörsfaktura i programmet, utan avgifterna.
När betalningen sedan sker går du in under Betalningar - Utbetalningar och dubbelklickar på den aktuella leverantörsfakturan. I rutan Belopp att betala fyller du i delbetalningen du vill göra exklusive avgiften och till höger om den i rutan Avgift anger du avgiften på 90 kr. Vid betalningen kan du ange de nya fakturanumren på raden Info/Fakturanr.

När du sedan ändrar betalstatus till Betald kommer programmet att skapa en ny betalrad med det återstående beloppet som du kan delbetala vidare. 

På utbetalningsjournalen kommer betalningen och avgiften att bokföras och konteringen kan se ut så här vid första delbetalningen:
1930 kredit 6502
2440 debet 6412
6570 debet 90

Väljer du att skriva ut journalen detaljerad kommer de nya fakturanummerna visas också.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Superbra, tack för ditt svar!