Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Delbetalning på faktura från tidigare år

Har gjort en inbetalning på kundfakturor där en av kunderna skulle göra
en delbetalning.
Nu måste jag ha fyllt i fel ruta för delbetalningen för jag har fått en
bortskrivning på resterande belopp som har bokats mot konto
kursdifferens.
Så fakturan hamnade på noll fast jag har en fordran kvar. Inbetalningen är journalförd.

Fakturan är från 2013, det är gjort en delbetalning 2014 och så skulle det göras en delbetalning 2015 (den som blev fel). Den är EJ slutbetald!

Hur kan jag rätta till detta när det gäller tidigare år?

Kreditera fakturan med samma fakturadatum/betaldatum för delbetalning och göra en ny, hur blir det då när den är från tidigare år?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Precis som du skriver måste du i detta fallet kreditera fakturan och göra betalningar på kreditfakturan också. Skapa därefter en ny debetfaktura och lägg in korrekta delbetalningar på den. Dock kan du inte skapa en faktura och bokföra den i år 2013 om detta året är låst, detsamma gäller delbetalningarna. Enligt de nya riktlinjerna från Bokföringsnämnden ska rättningar nu göras i den period då felet upptäcks. Du kan sätta datum tidigast efter den sista låsta perioden. Alternativet är att manuellt korrigera i bokföringen och sedan bokföra manuellt när den sista betalningen/betalningarna görs. 

Du läsa mer om de nya reglerna i tråden Nya regler om bokföring förenklar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då kommer jag förstås ha en differens på det beloppet på kundfordringar i avstämningar tills slutbetalning är gjord?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vid manuell korrigering
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Maria!

Ja det stämmer dessvärre att du, tills den betalningen registrerats, kommer ha en differens. Kommer ju i och för sig att stämma när man sedan stämmer av hela året så småningom. Detta blir ju som sagt ett resultat av att man följer Bokföringsnämndens nya rekommendationer om att rätta i perioden "felet" upptäcks.

Tack för ditt inlägg!