Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maja__10
MEDLEM

Diff i momskontroll pga kundfaktura utan moms

Hej! Jag har gjort en kundfaktura utan moms som gäller ersättningskrav fraktbolag bortkommet gods. Jag har använt en artikel som vanligtvis har 25% moms och så ändrade jag bara till momskod 0 på artikelraden på fakturan. Fakturan blev då rätt som fraktbolaget ville ha den. Problemet är att jag får en diff i momskontrollen eftersom fakturan hamnar under ett försäljningskonto som vanligtvis har moms (konto 3520). Skulle jag använt ett annat försäljningskonto utan moms när jag skapade fakturan, t ex konto 3054? Eller något helt annat konto? Eller kan jag bara strunta i diffen på momskontrollen eftersom jag vet att fakturan ska vara utan moms?

Tacksam för hjälp!

4 SVAR 4
Annica L1
MEDLEM

Du bör använda ett konto inom 39XX, övrig ersättning momsfritt. ex 3990
KenArd
CHAMPION

Hej Maja,
Du borde boka om det till 3054 så att allt blir rätt på momsrapporten.

Är du säker på att det ska vara utan moms eftersom din verksamhet verkar vara momspliktig?

MVH

Kenneth
Maja__10
MEDLEM

Hm, det borde kanske läggas på konto 3990 istället då det egentligen inte är en försäljning utan en ersättning...

Fraktbolaget har skrivit så här i sitt brev till oss: "Observera att mervärdesskatt ej ersätts för godsvärdet."

Det står även längre ned i brevet: "Observera att moms inte ersätts vid reklamationsärenden enligt skatteverkets regler."

Då måste jag väl ha fakturan utan moms...?

Tack för hjälpen hittills! 😃

KenArd
CHAMPION

Hej Maja,
Då verkar det vara ok.
Du kan ha båda kontona då dom har samma inställning för moms och hamnar rätt på momsrapporten.

De e som i i beuty boxen, massor med val och allt blir bra;)

Kenneth