Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Diff skuld inkomna följesedlar trots att allt sker med automatik

Jag får diff på konto skuld inkommande följesedel trots att allt sker automatiskt och inte bokas med manuella bokföringsordrar. Har identifierat ett problem som kanske påverkar: Om en inkommande följesedel av misstag plockats upp på en levfaktura ligger den kvar även om man inte godkänner den. Sker sedan en artikelkontering av varorna märker man inte att den inkommande följesedeln ligger kvar. Har problem att felsöka vad diffen beror på eftersom allt sker med automatik./Christin

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Ja det skulle kunna bero på detta om du upplever att du har ett för högt belopp på kontot för Skuld inkommande följesedel och om det kan stämma överens med denna följesedeln som inte godkänts.

Vi har tagit fram en arbetsgång som du kan följa för att komma till rätta med denna följesedeln. I ditt fall har det troligtvis levererats in dubbelt antal också eftersom du både registrerat en inkommande följesedel och sedan använt artikelkontering på leverantörsfakturan också. Vi tar upp detta scenariot också i hjälpavsnittet här: Inkommande följesedel som inte är upplockad på en leverantörsfaktura »

Återkom gärna om det är så att jag missuppfattat dig eller om du har fler funderingar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

I vårt fall var det inte ens samma artiklar, vi letade efter korrekt inkommande följesedel men hittade inte någon, då användes istället artikelkontering. Tyvärr blev en av de inkommande följesedlarna kvar på fliken inkommande följesedlar.

Som jag har förstått det rättas det till när den berörda inkommande följesedeln plockas upp på "sin" leverantörsfaktura (stämmer det) men vid månadsskifte ställer det till det.

Mvh

Christin

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja då kan du plocka upp den sen på rätt leverantörsfaktura. 

Angående er differens så får du gärna återkomma här om du inte får ordning på det, för då kanske det är lättare att jag ber en kollega ta kontakt med dig via telefon istället.

Trevlig helg!

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Finns en väldigt bra rapport "Skuld inkommande följesedlar" som man kan importera in i Visma , där kan du lätt följa vilka följesedlar som ska vara en skuld eller inte. Om inte kan det ha missats att skriva beloppet när man hämtar upp följesedeln till leverantörsfakturan

Lärt genom att själv ha misstaget 🙂

Carina