Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Få plats med fler tecken i artikel-benämningsfältet

Hej!
Vi har länge önskat att kunna skriva in fler tecken i benämningsfältet i artikelregistret. Just nu går det in max 30 tecken och det resulterar i att vi ofta måste skapa förkortningar av ord (t.ex. "Monteringssats" blir "Mont'sats") som våra kunder inte alltid förstår sig på.

Jag har en del erfarenhet inom databaser så jag gjorde en testkopia på vårt befintliga företag (för säkerhetsskull) och sen öppnade jag helt enkelt filen ART.DBF i en DBF-editor. Där kunde jag enkelt öka på kolumnen "benaemn_x" (dvs. "Annan benämning") till 60 tecken. Sen så öppnade jag företaget i Visma Admin 2000 och vips så gick det plötsligt att skriva in hela 60 tecken i Annan benämning. Detta vore oerhört bra för oss om det gick.

Fråga 1: Är inte detta en given ändring inför nästa uppdatering av programmet? 🙂
Fråga 2: Om ni inte tänker införa denna ändring, går det i så fall bra att vi gör det själva på det sätt jag beskriver ovan? Eller kommer det ge oanade konsekvenser längre fram? Jag pratade med er support och de sa att mixtra med databasfilerna är generellt inget de rekommenderar, men detta är heller ju ingen omfattande ändring.

Vänligen,
Mikael

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael,

Tack för att du ställer frågan. Risken för allvarliga följdproblem är väldigt stor om ni gör en sådan ändring. Om ni gör ändringar på egen hand av det här slaget kommer vi inte heller kunna hjälpa er åtgärda företaget om något blir fel.

Vi har gjort tester på att utöka antal tecken i artikelbenämning tidigare och stött på allvarliga problem.

Önskemål om längre benämningar får vi från fler användare och vi är helt eniga att fler tecken skulle vara att föredra. I våra tidigare utredningar har vi kunnat konstatera att en till synes liten ändring som denna skulle kräva ett stort kvalitetsarbete och anpassningar i programmet, vilket är anledningen till att vi inte prioriterat detta över andra önskemål. Frågan är fortfarande aktuell till framtiden, vilket jag även nämner i följande tråd här på forumet: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...