Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturera reklamskatt i Administration

När man fakturerar reklamskatt. Här är det mycket manuell behandling. Det är kostnad, skuld, intäkt och betalning. Jag har inte hittat ngt riktigt bra sätt i Visma att ta hand om detta. Någon som har något tips?

11 SVAR 11
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Min rekommendation är att du lägger upp reklamskatt som en egen artikel i artikelregistret. Då kan du styra så att reklamskatten går till ett skuldkonto när du fakturerar den istället för ett försäljningskonto som man normalt väljer vid fakturering. Kontot styr du genom att lägga upp en konteringskod för reklamskatt som du knyter till artikeln.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för tipset Per, men det funkar kanske sådär... Reklamskatten är ju momspliktig och det kan man ju fixa med att koppla till skuldkontot, men då uppstår ju problem med momsrapporten när man betalar reklamskatten till skatteverket. Dessutom så skall den väl tas upp, dels som försäljning och dels som kostnad?
Jag har tidgare gjort så att en artikel är fsg reklam, en artikel är fsg reklamskatt. När man fakturerat klart så får man ta en kontoanalys för månaden på fsg reklamskatt och göran en bokföringsorder på kostnad reklamskatt och skuld reklamskatt.
De senaste gångerna har jag gjort två nya artiklar. "Kostnad reklamskatt" och "skuld reklamskatt". Efter att ha gjort fakturan till kunden har jag lagt till dessa två artiklar. (de tar ju ut varandra med konteringen blir ju rätt) Men man vill ju inte visa kunden detta på deras faktura. För man kan väl inte dölja fakturarader?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Det går faktiskt att dölja rader på utskriften i Visma Administration 2000. Precis efter kolumnen Summa finns den minimala kolumnen Skriv. Bockar du ur rutan där så visas inte artikelraden på fakturautskriften.

En intressant fråga är huruvida reklamskatten är en kostnad för dig som säljare eller inte. Min utgångspunkt var att den inte är en kostnad för dig som säljare utan endast för kunden som du fakturerar. Jag har slagit lite i böckerna och hittar inga rekommendationer om att reklamskatten ska bokföras som kostnad hos säljaren, men jag är själv inte säker på hur det ska hanteras.

Om vi antar att skatten endast tas upp som en skuld så bör det räcka med en rad på fakturan. Denna kan belastas med moms och skuldkontot där du redovisar reklamskatt kan förses med en momsrapportkod så att momsrapporten också blir korrekt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Aha, den lilla kolumnen har jag missat..
Men om vi säger att vi momskopplar konto 2661, "skuld reklamskatt" så blir ju momsrapporten helt ok vid faktureringstillfället. Men när den sedan går från skattekontot; hur skall man göra där?
Då blir det ju kredit 1630 och debit 2661. Och då får vi väl momsfel vid detta tillfälle?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Ja, när skulden bokats bort från 2661 kommer det ju inte finnas något saldo som kan överföras till momsrapporten avseende försäljning.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu vet jag inte om jag tänker helt fel, men när 2661 är kopplat till 05, så kommer det ju att uppstå ett momsfel när man "tömmer" 2661 och betalar skatteverket. Programmet tror att 20% av detta belopp skall vara moms??
Per Nyquist
ANSTÄLLD

25% av beloppet förväntas redovisas som utgående moms. Utgående moms har du redovisat i samband med fakturan, så den finns med. Men eftersom programmet förväntar sig att omsättningen som genererat denna moms ska finnas på konto 2661, kommer du få en avvikelse i momskontrollen om beloppet bokats bort.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Precis, och när detta redovisas varannan månad så blir det svårt att hålla koll på detta fel. Finns ju risk för att man slentrianmässigt struntar i en avvikelse i momskontrollen i tron att det ändå rör sig om reklamskatten.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled Reklammoms.

Är ganska ny med Visma Förening och ska nu göra kundfaktura med reklammoms 8% och vanligmoms 25%. Finns bara ett ställe att ange en momssats på. Hur gör jag?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Ett sätt skulle väl kunna vara att använda två 37xx konton. Det ena med moms 25% och det andra med moms 0.

Det ena kontot lägger man på artikel för fakturering av reklamskatt och är det konto som redovisas i momsrapporten. Det andra kontot använder man för att kreditera det första (för att inte påverka omsättningen) och föra över beloppet till 2661 - som man sedan i sin tur för över till 1630.

//Tina


Fd medlem
Inte tillämpbar

Ooops! Inser precis att allt utom den allra sista frågan är väldigt gamla. Jag kan inte Visma Föreningen, men tror att mitt sätt att bokföra det hela kan fungera ganska bra.

//Tina